Nieuw: informatiepunt digitale zorg in St. Antonius Utrecht
Samen met Bibliotheek Utrecht opent St. Antonius Ziekenhuis nieuw Informatiepunt

Vanaf woensdag 2 juli kunnen mensen in het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht terecht bij een nieuw Informatiepunt voor digitale zorg. Het ziekenhuis opent dit punt samen met Bibliotheek Utrecht om bezoekers te ondersteunen bij het gebruik van bijvoorbeeld de Mijn Antonius-app of DigiD. De opening markeert de start van een pilot die loopt tot mei 2026.
Dichterbij hulp bij digitale zorg
Digitalisering neemt ook in de ziekenhuizen toe. Steeds vaker is het contact tussen ziekenhuis en patiënt digitaal. Voor veel mensen is dit prettig en makkelijk, maar lang niet iedereen kan goed meekomen in de digitale wereld. Ellen van Manen, projectleider Zorgtransformatie St. Antonius Ziekenhuis: ‘We vinden het belangrijk dat we ook online voor iedereen toegankelijk blijven. Daarom zetten we ons in om mensen hierbij te helpen. De samenwerking met Bibliotheek Utrecht maakt het mogelijk nog meer mensen te ondersteunen.’
Samenwerking ziekenhuis en bibliotheek: logisch en vernieuwend
Het St. Antonius Ziekenhuis startte eerder een succesvolle pilot in Nieuwegein in samenwerking met Bibliotheek Nieuwegein, waar in 2024 al 183 mensen werden geholpen. De uitbreiding naar de Utrechtse locatie is een logisch vervolg. Voor de Bibliotheek Utrecht is het tegelijkertijd een kans om aanwezig te zijn op een nieuwe, relevante plek in de stad. Serena Maarbach, programmaleider Bibliotheek Utrecht: ‘Met dit Informatiepunt zetten we letterlijk een stap buiten de muren van de Bibliotheek. We bereiken hier mensen die we in onze vestigingen nog niet altijd zien, maar die wel vragen hebben. Juist op een plek als het ziekenhuis kunnen we drempels verlagen. De Bibliotheek is er niet alleen voor lezen, maar voor iedereen die verder wil komen. Door onze expertise ook buiten de deur in te zetten dragen we bij aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen, ook digitaal.’
Bij het Informatiepunt kun je terecht tijdens openingstijden: gratis én zonder afspraak. Medewerkers van Bibliotheek Utrecht staan klaar om bezoekers deskundig te helpen met digitale (zorg)vragen.

Dichterbij hulp bij digitale zorg
Digitalisering neemt ook in de ziekenhuizen toe. Steeds vaker is het contact tussen ziekenhuis en patiënt digitaal. Voor veel mensen is dit prettig en makkelijk, maar lang niet iedereen kan goed meekomen in de digitale wereld. Ellen van Manen, projectleider Zorgtransformatie St. Antonius Ziekenhuis: ‘We vinden het belangrijk dat we ook online voor iedereen toegankelijk blijven. Daarom zetten we ons in om mensen hierbij te helpen. De samenwerking met Bibliotheek Utrecht maakt het mogelijk nog meer mensen te ondersteunen.’
Samenwerking ziekenhuis en bibliotheek: logisch en vernieuwend
Het St. Antonius Ziekenhuis startte eerder een succesvolle pilot in Nieuwegein in samenwerking met Bibliotheek Nieuwegein, waar in 2024 al 183 mensen werden geholpen. De uitbreiding naar de Utrechtse locatie is een logisch vervolg. Voor de Bibliotheek Utrecht is het tegelijkertijd een kans om aanwezig te zijn op een nieuwe, relevante plek in de stad. Serena Maarbach, programmaleider Bibliotheek Utrecht: ‘Met dit Informatiepunt zetten we letterlijk een stap buiten de muren van de Bibliotheek. We bereiken hier mensen die we in onze vestigingen nog niet altijd zien, maar die wel vragen hebben. Juist op een plek als het ziekenhuis kunnen we drempels verlagen. De Bibliotheek is er niet alleen voor lezen, maar voor iedereen die verder wil komen. Door onze expertise ook buiten de deur in te zetten dragen we bij aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen, ook digitaal.’
Bij het Informatiepunt kun je terecht tijdens openingstijden: gratis én zonder afspraak. Medewerkers van Bibliotheek Utrecht staan klaar om bezoekers deskundig te helpen met digitale (zorg)vragen.
Plaats en openingstijden
- St. Antonius Utrecht: 1e verdieping, naast de apotheek
- St. Antonius Nieuwegein: begane grond, tegenover de apotheekwachtkamer
- maandag, woensdag, vrijdag: 09.00 – 11.00 uur
- dinsdag en donderdag: 13.00 – 15.00 uur