Orthopeden St. Antonius plaatsen knieschijfprothese

De orthopedisch chirurgen van het St. Antonius Ziekenhuis zijn begonnen met het plaatsen van de patellofemorale prothese, oftewel de knieschijfprothese. Dit is een kunstknie, waarbij alleen het versleten kraakbeen van de knieschijf en het gootje van het dijbeen waar de knieschijf doorheen glijdt worden vervangen door een prothese. Inmiddels zijn de eerste patiënten met succes geopereerd. Het St. Antonius is het enige ziekenhuis in de regio waar dit type knieprothese geplaatst wordt.

Patellofemorale artrose

Een klein deel van de patiënten met artrose (slijtage) van de knie heeft alleen slijtage van het kraakbeen van de knieschijf en het gootje van het dijbeen waar de knieschijf doorheen glijdt als de knie buigt. Dit heet patellofemorale artrose. De rest van het kraakbeen van de knie tussen het dijbeen en het scheenbeen is dan nog volledig normaal. Dit zijn meestal ook nog jonge patiënten, van gemiddeld 45 jaar oud.

“Weer midden in het leven”

Dr. Laurens Kaas, orthopedisch chirurg, heeft met deze prothese ervaring opgedaan in Antwerpen bij professor Peter Verdonk, een vooraanstaande knie-orthopeed. Dr. Kaas: “Ik zag dat patiënten met patellofemorale artrose met deze knieschijfprothese met een leven vol beperkingen na de operatie weer midden in het leven stonden. Dagelijkse activiteiten zoals traplopen en fietsen, die voorheen niet konden door de pijn, gingen weer zonder problemen.

Het grootste voordeel van de knieschijfprothese is dat het gezonde deel van de knie niet wordt vervangen door een kunstknie, waardoor de natuurlijke beweeglijkheid van de knie behouden blijft. Dat is voor de relatief jonge patiënten, waarbij dit type slijtage vaak voorkomt, een grote winst ten opzichte van de knieprothese waarbij de hele knie wordt vervangen door een kunstknie.”

Patiëntervaring

Mevrouw Mels kreeg in het St. Antonius Ziekenhuis een knieschijfprothese en vertelt hier over haar ervaring. Hier leest u meer over patellofemorale artrose en de knieschijfprothese.