Proef direct beoordelen én behandelen op spreekuur polikliniek Dermatologie

Dokter onderzoekt bovenarm van een patiënt

Vanaf 1 april kunnen patiënten met een sterke verdenking van huidkanker direct na verwijzing terecht op polikliniek dermatologie voor onderzoek én behandeling. Dit zogeheten excisisespreekuur is speciaal bedoeld voor het verwijderen van verdachte huidplekken.

Voorheen moesten patiënten vaak eerst een afspraak bij de dermatoloog hebben om een verdachte plek op de huid te laten beoordelen en de ingreep te bespreken. Nu stuurt de huisarts via Zorgdomein foto’s van de plek door en ontvangt de patiënt voorafgaand aan de ingreep via Mijn Antonius alle noodzakelijke informatie over de procedure.

Voordelen voor patiënten

De nieuwe aanpak vermindert het aantal ziekenhuisbezoeken voor patiënten, dat scheelt hen tijd, reis- en parkeerkosten. Het draagt zo ook bij aan duurzaamheid van het St. Antonius Ziekenhuis. Tegelijkertijd komen tijd en ruimte beschikbaar tijdens de spreekuren. Dan kunnen andere patiënten geholpen worden.

Dermatoloog Amber Goedkoop licht toe: "De nieuwe aanpak zorgde ervoor dat elke vooruitgang voelde als een succes, de focus lag niet op de uitdagingen die nog moesten komen. Dit nieuwe systeem van directe planning sluit goed aan bij de behoeften van zowel patiënten als de afdeling."