Psychiater Laura de Wit: medicatie in psychiatrie moet uit taboesfeer

Nieuw kennisplatform met eerlijke en begrijpelijke informatie

Medicatie in osychiatrie

Gebruik van medicatie bij psychiatrische aandoeningen is beladen en er bestaan veel vooroordelen over. Voor veel mensen is het dan ook een grote stap om bij een psychiatrische aandoening medicatie te gaan gebruiken. Laura de Wit, psychiater en klinisch farmacoloog in het St. Antonius Ziekenhuis, werkte daarom samen met ziekenhuisapotheker Roeland Vis mee aan het ontwikkelen van het onafhankelijke Kennisplatform Medicatie in de Psychiatrie (KenMed).

Via Kenmed.nl kom je makkelijk op de vijf websites met betrouwbare en objectieve informatie over vijf grootste medicatiegroepen in de psychiatrie: antidepressiva, stimulatia, stemmingsstabilisatoren, benzodiazepines en antipsychotica.

Niet voor of tegen

Laura de Wit: “In de klinische praktijk merk ik dagelijks dat er een taboe is op het gebruik van medicatie in de psychiatrie. Patiënten zien het soms als bewijs voor eigen ‘zwakte’ dat medicatie nodig is om bijvoorbeeld de stemming te beïnvloeden, zijn bang dat de omgeving anders naar hen gaat kijken of vrezen bijvoorbeeld dat de medicatie verslavend is. Ook in de media wordt soms fel gediscussieerd over medicatie voor psychiatrische klachten en in die discussie is er dikwijls weinig aandacht voor genuanceerde informatie en nuchtere feiten.”

Roeland Vis: “Kenmed is bedoeld om mensen te helpen door ze goede informatie te geven over psychofarmaca, in begrijpelijke taal. Je vindt er alles over de werking van de medicijnen, over bijwerkingen, over feiten en fabels. Het platform is niet vóór of tegen psychofarmaca, we willen iedereen de kans geven alle informatie thuis rustig door te nemen en een goed geïnformeerde keuze te maken.”

Medicatie uit taboesfeer halen

Gebruik van medicatie heeft altijd voor- en nadelen. Het is belangrijk dat medicatie in de psychiatrie uit de taboesfeer raakt en dat er open over wordt gediscussieerd. Alleen zo kunnen patiënten, samen met de mensen uit hun omgeving, de juiste beslissing nemen. De Wit: “Ik merk nu al dat patiënten het helpend vinden om via KenMed achtergrondinformatie te kunnen opzoeken. Op onze websites komen alle grote thema’s aan bod: het starten en stoppen van medicijnen, de werkzaamheid, de alternatieven en veel gestelde vragen. Het grappige is: de ene persoon kiest op basis van de extra informatie juist om met medicijnen te beginnen, en de andere heel bewust om dat niet te doen. Toen ik dat merkte, wist ik dat we goed op weg waren, want dat is precies ons doel: de patiënt meer regie geven over zijn behandeling en faciliteren om goede geïnformeerde keuzes te kunnen maken.”

Professionals en ervaringsdeskundigen

Veel Nederlanders gebruiken medicijnen voor psychiatrische klachten, zoals antidepressiva (1,1 miljoen Nederlanders), benzodiazepines (1,4 miljoen Nederlanders) en antipsychotica (350.000 Nederlanders). Het is belangrijk dat zij daarover goede informatie kunnen vinden. KenMed is tot stand gekomen door samenwerking tussen professionals en ervaringsdeskundigen, met ondersteuning van cliëntorganisatie MIND en de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie.

Lees meer in onze patientenfolder: Medicatie voor psychiatrische klachten.