Sjoerd Daniels Foundation schenkt 50.000 aan St. Antonius voor onderzoek slokdarmkanker

Ondertekening donatie Sjoerd Daniels Foundation
De ondertekening van de donatie-overeenkomst met vlnr. arts onderzoeker Koen Munters, onderzoeksleider prof.dr. Bas Weusten, Foundationvoorzitter Sanne Daniels en penningmeester Patrick Meeren van de Foundation.

Onderzoekers van het St. Antonius Ziekenhuis ontvingen vandaag 50.000 euro van de Sjoerd Daniels Foundation voor onderzoek naar de vroege opsporing en behandeling van slokdarmkanker. Voorzitter Sanne Daniels tekende vanochtend de overeenkomst en reikte de cheque uit. Haar man richtte drie jaar geleden kort voor zijn overlijden aan slokdarmkanker de foundation op.

De donatie maakt onderzoek mogelijk naar de optimale behandeling van vroege kanker bij patiënten met een zogeheten Barrett-slokdarm. Aan het onderzoek, dat geleid wordt door het St. Antonius Ziekenhuis, werken ziekenhuizen mee in onder meer Düsseldorf, Leuven, Amsterdam en Parijs. Het St. Antonius Ziekenhuis is één van de negen Barrett-expertcentra van Nederland en behoort ook Europees tot de top. Over twee jaar hopen de onderzoekers de uitkomsten te presenteren.

Momenteel zijn er twee behandeltechnieken voor vroege slokdarmkanker: EMR en ESD. Meest gangbaar is nu de EMR, waarbij er een elastiekje om de afwijking wordt geschoten om die vervolgens weg te snijden. Alternatief is de ESD, waarbij er een vloeistof onder de afwijking wordt gespoten, waarna de afwijking in één stuk wordt weggesneden.

Beste methode

Volgens arts-onderzoeker Koen Munters is nog onvoldoende duidelijk welke methode de beste resultaten oplevert. Munters: ,,Welke van de twee beter is weten we niet. De keuze is nu afhankelijk van het ziekenhuis waar je komt en van de MDL-arts die je ziet. Daarom willen we graag uitzoeken welke techniek de beste is.”

MDL-arts prof. dr. Bas Weusten leidt het onderzoek samen met dr. Sanne van Munster. Hij noemt de toekenning van de donatie heel belangrijk voor patiënten met slokdarmkanker. ,,De uitkomsten ervan kunnen straks echt het verschil maken voor patiënten. Het is geen eenvoudig onderzoek, maar ik denk dat wij het kunnen, in Europees samenwerkingsverband.” Onderzoek en behandeling van slokdarmkanker maken deel uit van het St. Antonius Kankercentrum dat met andere ziekenhuizen in de regio Utrecht samenwerkt in het RAKU.

Prognose

Scopiekamer
Sanne Daniels (l) met prof.dr. Bas Weusten en arts-onderzoeker Koen Munters in de scopiekamer waar slokdarmonderzoek gedaan wordt.

Jaarlijks wordt bij ruim 3000 mensen in Nederland slokdarmkanker vastgesteld. Dat is twee procent van het totaal aantal mensen bij wie de diagnose kanker luidt. De prognose is somber: nog geen kwart van hen is vijf jaar later nog in leven.

Dat gold ook voor Sjoerd Daniels, bij wie de ziekte in 2019 werd gevonden. Hij overleed ruim een jaar later op 41-jarige leeftijd. Kort voor zijn dood richtte hij zijn foundation op waarvan zijn vrouw Sanne nu voorzitter is. De afgelopen jaren zamelde zij met de foundation door allerhande acties geld in voor onderzoek naar slokdarmkanker en de behandeling daarvan.

Verbinder

Daniels: ,,Ik vind het heel bijzonder dat het initiatief dat mijn man nog voor zijn overlijden heeft opgezet nu concreet wordt. De Foundation steunt juist dit onderzoek omdat het zich richt op de vroege opsporing van slokdarmkanker en omdat het onderzoek al op relatief korte termijn ook toepasbaar is. Mijn man was 39 toen de ziekte bij hem werd vastgesteld, zonder dat hij voorheen klachten had. Vroege opsporing is van belang en daar wilde hij aan bijdragen.”

De afgelopen jaren hebben Daniels en de mensen van de foundation hard gewerkt om geld in te zamelen. Aanvankelijk in coronatijd via een online game, later met tal van activiteiten, zoals bijvoorbeeld wandeltochten, een sponsorloop en een Italiaanse avond. ,,De sociale component vond Sjoerd altijd heel belangrijk. Hij was een verbinder.”