Sneller én milieuvriendelijker schoonmaken dankzij robot SAM

infectierobot
Ook de medewerkers van de schoonmaak zijn erg blij met hun nieuwe collega. Dankzij SAM hoeven zij minder met chloor te werken.

Het St. Antonius heeft er sinds kort een wel heel bijzondere en innovatieve collega bij. Een die de patiëntenkamers in het ziekenhuis op een milieuvriendelijke manier in een kwartiertje desinfecteert. Het is robot SAM.

Op patiëntenkamer 15 op verpleegafdeling 4B in Utrecht zit de deur dicht. Op de deur hangt een poster met waarschuwing: ‘niet betreden - straling’. Door het raampje is te zien dat er blauw licht door de kamer schijnt. Robot SAM rijdt zorgvuldig verschillende rondjes door de kamer.

“SAM werkt eigenlijk net als een soort zonnebanklamp”, legt Maarten van Zelst, teamhoofd schoonmaak en beddencentrale uit. “Dankzij de grote lampen schijnt krachtig UV-C licht door de kamer dat de ruimte volledig desinfecteert. Daarom ook de gesloten deuren als SAM aan het werk is, zodat medewerkers en patiënten beschermd zijn tegen de krachtige staling.”

Twee weken rijdt Sam nu door de patiëntenkamers van het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht. De eerste ervaringen met de testperiode zijn positief. “SAM is erg gebruikersvriendelijk. Je drukt op ‘start’ en hij rijdt zelf zijn rondjes door de kamer; het is niet nodig om hem allerlei routes mee te geven en voor te programmeren.” Binnenkort wordt de robot ook ingezet op locatie Nieuwegein. De pilot duurt een jaar, waarin zorgvuldig gekeken wordt op welke plekken de straling van SAM allemaal terechtkomt en hoe groot het effect is.

Sneller schoon

Het grootste pluspunt: SAM is milieuvriendelijk. Voorheen werden de patiëntenkamers gedesinfecteerd met chloor, niet goed afbreekbaar en dus schadelijk voor het milieu. Ook de medewerkers van de schoonmaak zijn blij met hun nieuwe collega. “Dankzij SAM hoeven zij minder met chloor te werken. Alleen de plekken waar de straling van SAM niet terechtkomt, moeten nog handmatig met chloor worden gedesinfecteerd. We merken nu al dat dankzij SAM een kamer veel sneller schoon is.”

Helemaal alleen kan SAM het dus niet. Eerst zorgen de schoonmaakmedewerkers ervoor dat de kamer stof- en vuilvrij is. Daarna rijden ze SAM naar binnen. Ze zetten de robot aan en dankzij de UVC-straling worden schadelijke micro-organismen, zoals bacteriën en virussen, vernietigd. Per kamer heeft robot SAM maar 15 minuten nodig en zodra hij klaar is, geeft hij een seintje en gaan de lichten uit. Ook in patiëntenkamer 15 is de blauwe verlichting inmiddels uit. SAM is klaar voor de volgende patiëntenkamer.

Duurzaam Antonius

Als ziekenhuis vinden we duurzaamheid belangrijk. We dragen graag ons steentje bij aan een beter milieu. Dit doen we vanuit het programma Duurzaam Antonius, waar ook de inzet van robot SAM onderdeel van is.

Bekijk op Instagram een filmpje van robot SAM aan het werk.