St. Antonius ontwerpt in eigen huis beademingskar op maat

Lichter, compacter met meer mogelijkheden

Peter Karst

Het St. Antonius Ziekenhuis innoveert en vernieuwt, niet alleen medisch maar ook technisch.  Zo ontwierp Peter Karst een compacte beademingskar. Die maakt het mogelijk patiënten beademd en onder volledige hartbewaking van de spoedeisende hulp of de IC naar nieuwe röntgen-katheterisatiekamers te brengen voor behandeling van bijvoorbeeld een hartinfarct.

Aanleiding tot het maken van de nieuwe mobiele beademingskar is de bouw van de nieuwe röntgen-katheterisatiekamers. Nu zijn deze kamers nog op de begane grond in ons ziekenhuis, maar binnenkort verhuizen zij naar de tweede verdieping. De oude karren pasten niet in alle liften van het ziekenhuis. Ontwikkel-technicus Karst greep de gelegenheid aan om de laatste techniek en tal van slimmigheidjes in zijn nieuwe ontwerp op te nemen.

,,Het leuke was dat ik dit van de grond af aan mocht bedenken. Dan is het natuurlijk belangrijk dat vooraf over alles goed is nagedacht.’’ Bij elkaar is de ontwikkeltechnicus ruim een jaar met de nieuwe kar bezig geweest. De klus begon met het inmeten van de apparatuur en de bedden, het verzamelen van de wensen van de gebruikers en vervolgens het bedenken van een zo compact mogelijke opstelling. Het geheel moest vooral in de praktijk goed werkbaar zijn.

Veiligheid

Ook de veiligheid was belangrijk. ,,Er is goed gelet op bijvoorbeeld het zwaartepunt, zodat er minder risico is op omvallen. Daarbij helpt het dat de nieuwe transportkar ruim zeventig kilo minder weegt dan de huidige,’’ zo vertelt de ontwerper. Dat maakt deze ook wendbaarder. De kar is bovendien lager geworden waardoor er beter zicht is over de kar. Prettig met het manoeuvreren zijn ook de stootrollen die aangebracht zijn op de hoeken. Één medewerker kan de transportbeademingskar aan (nagenoeg) alle type bedden van het ziekenhuis koppelen. Eenmaal gekoppeld aan het bed is het per ongeluk losschieten tijdens transport onmogelijk. Aangekomen op de plaats van bestemming is het geheel met één druk op de knop los te koppelen.

Slimmigheidjes

Een ander belangrijk winstpunt is de nieuwe beademingsapparatuur waarvoor nu alleen zuurstof en geen perslucht meer meegenomen hoeft te worden. Bovendien zijn de zuurstofflessen kleiner.

De oude (links) en nieuwe compacte beademingskar
De oude beademingskar (links) en de nieuwe compacte naast elkaar.

Daarnaast voorzag Karst de kar van diverse praktische slimmigheidjes, zoals een opbergruimte voor de defibrillator die nu nog vaak op het voeteneind meereist. Ook heeft de kar een opbergplek voor het voeteindebord dat tijdens het transport verwijderd en vervolgens vaak vergeten wordt. ,,Het zijn soms kleine dingen, zoals gasfleshouders die zo gemaakt zijn dat gasfleswisselingen zonder extra handelingen mogelijk is en tegelijkertijd het plaatsen van een onjuist flesvolume verhindert.’’

De eerste kar is nu klaar. De IC verpleegkundigen gaan er binnenkort mee trainen. Het is de bedoeling later ook de andere transportbeademingskarren in ons ziekenhuis te vervangen, zowel in Nieuwegein als in Utrecht.

Voordat Karst aan de slag ging verkende hij met collega’s van KFI uitgebreid de markt of een soortgelijke compacte kar niet al ergens bestond. Dat bleek niet het geval. Of er misschien een markt is voor zijn ontwerp? ,,Dat zou zo maar kunnen”, aldus de trotse ontwerper.