Staaroperaties in Woerden

‘Na mijn operatie zag ik alles weer helder’

schaik-van-wim-190906-1596-low_res

Willem van Schaik (72) uit Harmelen zag het allemaal niet zo helder meer. Vooral de ondertiteling op de televisie kon hij steeds slechter lezen. De conclusie van de huisarts was wél helder: staar. Twee kleine operaties heeft Willem inmiddels achter de rug.

“Het is écht fantastisch”, zegt hij. “Toen ik dat kapje de eerste keer van mijn oog haalde wist ik niet wat ik zag. Alles! Wat een openbaring was dat. Ik besloot meteen om ook het andere oog te doen. Het is een ingreep van niks. Ik ben hier zó blij mee.”

Twee uur later een nieuwe lens

Wie zoals Willem van Schaik voor een staaroperatie naar het St. Antonius Ziekenhuis gaat, wordt geholpen op de locatie Woerden. “Ik ging naar die dokter en even daarna werd meteen gemeten wat voor lens ik moest hebben. Ik heb ook een cilinderafwijking dus ik koos voor speciale lenzen, waarin die afwijking gecorrigeerd werd. De operatiedatum kreeg ik mee. Die was heel snel daarna.”

Op de dag van de ingreep meldde Willem zich met zijn vrouw in het ziekenhuis. Twee uur later stond hij weer buiten. “Eerst druppelen ze je ogen en dan ga je in zo’n luie stoel naar de dokter. Je houdt gewoon je eigen kleren aan en het is zo gebeurd. Met een kwartiertje was ik klaar. Daarna nog een kopje koffie en toen kon ik naar huis.”

Hoe gaat het met u?

De volgende dag werd er vanuit het ziekenhuis nog even gebeld om te vragen hoe het ging. Willem had geen problemen. “Als die er wel zijn, of als de patiënt zich zorgen maakt, kan deze eventueel nog op dezelfde dag bij ons terecht”, zegt oogarts Victor Jansen. “Drie weken na de ingreep komt de patiënt terug voor controle.” Voor Willem was dat meteen het moment om de operatie aan het andere oog te plannen. Die is ondertussen ook achter de rug. “Door die aanpassing aan de lenzen kan de bril nu in het doosje blijven. Een mooi  bijkomend voordeel.”

Korte wachttijd

Momenteel is er een korte wachttijd voor een staaroperatie in St. Antonius Woerden. Als de huisarts staar heeft geconstateerd, kunnen patiënten op zeer korte termijn terecht op de poli Oogheelkunde op de locaties Nieuwegein, Utrecht en Woerden (voor een poliafspraak mag de patiënt zelf de voorkeurslocatie kiezen). Mocht een operatie nodig zijn, dan kan er snel een afspraak gemaakt worden in St. Antonius Woerden.

Meer weten?

Neem dan contact op met onze medewerkers van Oogheelkunde.