Versnellen behandeling herseninfarct redt miljoenen hersencellen

Wereldwijde proef Philips ook in St. Antonius Ziekenhuis

Albert Jan Vos
Jan Albert Vos in de angio-kamer waar patiënten met een herseninfarct behandeld worden.

Het verkorten van de behandeltijd bij mensen met een herseninfarct, waardoor zij beter herstellen en er minder schade aan overhouden. Dat is het doel van een studie van Philips, het St. Antonius Ziekenhuis en een reeks andere ziekenhuizen wereldwijd. Snelheid is heel belangrijk om de schade bij een herseninfarct te beperken. ‘Time is brain’, zegt interventieradioloog Jan Albert Vos die betrokken is bij het onderzoek.

Apparatuur van Philips maakt het mogelijk de gangbare procedure met de CT-scanner over te slaan en de patiënt vrijwel direct te helpen door het stolsel uit een bloedvat bij de hersenen te verwijderen dat het infarct veroorzaakt. Een speciale scanner van het gezondheidstechnologiebedrijf brengt daarbij het probleem in beeld. Zo is vast te stellen of patiënten een bloeding of een infarct hebben in de hersenen en waar de blokkade zich bevindt.

Blokkade opheffen vanuit de lies

Jaarlijks krijgen in Nederland zo’n 30.000 mensen een herseninfarct, 5000 overlijden hieraan. Een deel van deze patiënten kan baat hebben bij de nieuwe procedure. Het gaat dan vooral om mensen bij wie de verstopping zich voordoet in de grote bloedvaten, vooraan in de hersenen. Daarbij is het mogelijk de blokkade op te heffen via een bloedvat vanuit de lies. Hoe sneller dat gebeurt, hoe beter. Tijdens een herseninfarct sterven gemiddeld twee miljoen hersencellen per minuut. Haast is dus geboden. ,,Met de gangbare CT-scan is toch gauw een half uur tot drie kwartier gemoeid”, aldus Vos. ,,Het overslaan van de scan dankzij de nieuwe techniek biedt potentieel dus een enorme winst.”

Loting

Het St. Antonius Ziekenhuis ziet jaarlijks zo’n 180 mensen met een zo behandelbaar infarct. Zij komen uiteindelijk mogelijk in aanmerking voor de nieuwe werkwijze. Eerst moet deze zich echter nog bewijzen in de zogeheten WE-TRUSTstudie. Daarvoor moeten de komende jaren in ons ziekenhuis dertig patiënten geselecteerd worden. De helft volgt de gangbare procedure, de andere helft wordt behandeld volgens het nieuwe protocol. Loting bepaalt wie welke behandeling krijgt. Ook het Haaglanden MC en een reeks ziekenhuizen in het buitenland dragen op vergelijkbare wijze bij aan het onderzoek.

Vertrouwen

Vos verwacht dat het wel anderhalf tot twee jaar duurt voor het beoogde aantal patiënten is bereikt. ,,Als we één patiënt per maand kunnen opnemen in het onderzoek, is het mooi. Het neemt dus wel even tijd, maar in de uitkomst heb ik alle vertrouwen.”