Nieuw: niersparend opereren met endo-echo sonde

awin-bij-davinci-robot
Foto: uroloog Aswin Meijer

Dankzij de endo-echo sonde kunnen onze urologen precies de grootte van een niertumor bepalen. Hierdoor kan een tumor volledig weggehaald worden en toch zoveel mogelijk nierfuctie behouden blijven. Dit is belangrijk voor de kwaliteit van leven van een patiënt.

Jaarlijks worden veel patiënten met een niertumor behandeld in het St. Antonius ziekenhuis. Als, na bespreking in een multidisciplinair overleg, samen met patiënt wordt besloten dat een operatie de beste behandeloptie is, wordt steeds vaker niersparend geopereerd. Niersparend wil zeggen dat in plaats van de nier volledig te verwijderen, alleen de tumor uit de nier wordt verwijderd. Dit zorgt ervoor dat na de operatie de nierfunctie niet of nauwelijks achteruit gaat. Dit is gunstig voor de kwaliteit van leven en de levensverwachting van de patiënt.

Veilig en goede oncologische resultaten

Deze niersparende operatie is een veilige behandeling die wordt uitgevoerd met behulp van de Da Vinci robot (Xi) van ons ziekenhuis. De oncologische resultaten zijn net zo goed als wanneer de gehele nier verwijderd wordt. Echter, daarvoor is het essentieel dat de tumor volledig wordt verwijderd.

Endo-echo sonde brengt tumor nog nauwkeuriger in beeld

Om de tumor volledig te verwijderen, is het belangrijk dat je goed kunt zien hoe de tumor in de nier zit en dat de randen (ook wel snijvlakken genoemd) van de tumor bekend zijn. Om dat nog nauwkeuriger in beeld te brengen maken onze urologen nu gebruik van een endo-echo sonde. Dit is een sonde die de uroloog in de buik brengt tijdens de operatie. Deze wordt tegen de nier aangezet. Het echobeeld wordt live naast het operatiebeeld op het robotscherm van de operateur geprojecteerd. De operateur kan op die manier precies bepalen waar het snijvlak gemaakt moet worden om de tumor volledig te verwijderen en toch zoveel mogelijk nierfunctie te behouden.

Mocht u vragen hebben n.a.v. dit nieuwsbericht dan kunt u contact opnemen met de poli Urologie, op maandag t/m vrijdag bereikbaar van 08.30 – 16.30 uur via: T 088 – 320 25 00.