Onderhandelingen met zorgverzekeraars dit jaar landelijk

zorgverzekeraars_0

Normaal gesproken voeren we als ziekenhuis in deze tijd van het jaar gesprekken met de zorgverzekeraars om afspraken te maken over verzekerde zorg in het nieuwe jaar. In verband met corona vinden deze onderhandelingen tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars dit jaar landelijk plaats. Uitgangspunt is dat patiënten ook volgend jaar kunnen rekenen op toegang tot goede ziekenhuiszorg en alle huidige contracten volgend jaar worden voortgezet.

Brancheverenigingen Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) hebben afspraken gemaakt over de ziekenhuiszorg in 2021. Afgesproken is dat de contracten van 2020 de basis vormen voor 2021 en dat alle huidige contracten worden voortgezet. Dit betekent dat patiënten in de meeste gevallen ook in 2021 in het St. Antonius terechtkunnen en dat hun zorgkosten* worden vergoed. Maar let op: er zijn enkele zorgverzekeraars waar wij geen contract mee hebben afgesloten, zoals hieronder beschreven.

Budgetpolissen

De ZEKUR-budgetpolissen van VGZ en de budgetpolissen van Zilveren Kruis vallen, net als in 2020, ook in 2021 niet onder de verzekerde zorg in het St. Antonius Ziekenhuis. Dit betekent dat als u één van deze polissen heeft, niet alle planbare ziekenhuiszorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Alleen spoedzorg wordt vergoed.

Overzicht van gecontracteerde zorgverzekeraars

Hier vindt u een actueel overzicht voor 2021 met welke zorgverzekeraars wij een overeenkomst hebben voor 2021, met welke zorgverzekeraars we nog aan het onderhandelen zijn en met welke zorgverzekeraars wij voor 2021 geen contract hebben afgesloten.

Meer informatie

•    Houd onze website in de gaten voor de laatste stand van zaken omtrent de contractering.
•    Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen over kosten en zorgverzekering.
•    Wilt u meer weten over uw zorgpolis en vergoeding van uw zorg. Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

*) Betreft het basispakket, met inachtneming van wettelijk eigen risico en eigen bijdrage. Dit geldt dus niet voor de zorg uit het aanvullende pakket. Hiervoor sluit u desgewenst zelf een aanvullende verzekering af bij uw zorgverzekeraar.