St. Antonius zorgresultaten

Pulmonale sarcoïdose (VBHC)

In 2016 is het St. Antonius gestart om in internationaal verband de uitkomsten van de aandoening pulmonale sarcoïdose te delen. Zes gerenommeerde ziekenhuizen in de Verenigde Staten, Engeland, België en Nederland wisselen hiervoor onderling data uit.

Op basis van elkaars resultaten kunnen alle deelnemers van elkaar leren en de patiëntenzorg in een sneller tempo naar een hoger niveau brengen, is de gedachte. Bovendien zorgt samenwerking er voor dat sneller voldoende gegevens beschikbaar zijn voor wetenschappelijk onderzoek.

Het vergelijkend onderzoek is geïnitieerd door het St. Antonius. Andere deelnemers zijn:

• Cleveland Clinic (USA)
  • Erasmus MC (Nederland)
  • Royal Brompton Hospital (UK)
  • University of Cincinnati Medical Center (USA)
  • University Hospital Leuven (België).

Alle zes ziekenhuizen worden gezien als expertisecentrum voor de behandeling van sarcoïdose, een aandoening die overal in het lichaam kan voorkomen, maar zich in veel gevallen in longen manifesteert.

Sarcoïdosepatiënten kampen met ontstekingsreacties, waardoor op allerlei plekken inwendig littekenweefsel kan ontstaan. Ernstige vermoeidheid is een van de meest gehoorde klachten.

Het team dat het internationale sarcoïdose-onderzoek heeft opgezet en uitvoert, bestaat uit:

St. Antonius Ziekenhuis

Cleveland Clinic, Cleveland, Verenigde Staten

• Daniel Culver, DO (chest physician)

IQ Healthcare, Radboudumc, Nijmegen

• Dr. Philip van der Wees (onderzoeker)

ErasmusMC, Rotterdam

• Dr. Marlies Wijsenbeek (longarts)

University Hospital – Cincinnati, Verenigde Staten

• Prof. Robert Baughman (longarts)
  • Prof. Elyse Lower (medisch oncoloog)

Universitaire Ziekenhuizen Leuven, België