St. Antonius loopt voorop in organiseren van zorg dicht bij patiënten

Auto antonius

Er is veel aan het veranderen op het gebied van zorg in Nederland. Het aantal (kwetsbare) ouderen en mensen met een chronische aandoening stijgt. Er is een blijvend tekort aan zorgprofessionals. Tegelijk nemen digitale en technologische mogelijkheden toe en dat zorgt weer voor nieuwe kansen. Al deze ontwikkelingen vragen om een andere aanpak van onze zorgverlening. Bijvoorbeeld door onze zorg dichter bij patiënten of zelfs bij patiënten thuis aan te bieden. Het St. Antonius loopt op dat gebied voorop. Zo blijkt ook uit het onderzoek ‘No Place Like Home The Sequel‘ dat adviesbureau Gupta Strategists onlangs publiceerde.

Het St. Antonius wil dat patiënten de juiste zorg op de juiste plek krijgen. Die juiste plek is niet altijd in het ziekenhuis. Steeds vaker kan ziekenhuiszorg ook thuis gegeven worden. Fysiek of digitaal. Veel patiënten zijn er enthousiast over: "Thuis voel ik me minder patiënt dan in het ziekenhuis’

Meer dan 20 behandelingen biedt het St. Antonius inmiddels al bij patiënten thuis aan (bijvoorbeeld chemotherapie). Voor mensen met een chronische aandoening bieden we monitoring op afstand (bijvoorbeeld bij COVID of bij reuma, of pijn).
Minister Ernst Kuipers noemde het Antonius Thuis-programma, tijdens zijn bezoek eerder dit jaar "Een heel belangrijk concept waarvan je hoopt dat het snel vervolg gaat krijgen."

Om de kwaliteit van thuismonitoring te verhogen en de kosten te verlagen werkt het St. Antonius samen met de andere Santeon ziekenhuizen aan een gezamenlijk digitaal platform. Die moet het mogelijk maken patiënten met steeds meer verschillende aandoeningen op afstand te begeleiden, ook in avond, nacht en weekend.