Zo gebruikt u Mijn Antonius

Uw laboratoriumformulier

Formulier voor bloedprikken, inleveren van urine en ander materiaal

Illustratie, abstracte weergave van bloedafname.

Soms heeft u laboratoriumonderzoek nodig. Uw arts vraagt u dan bijvoorbeeld om bloed te laten prikken of urine of ander materiaal in te leveren. Sinds 11 april 2023 vindt u uw laboratoriumformulier in Mijn Antonius. Zo heeft u het formulier altijd bij de hand en hoeft u niet meer te zoeken. U vindt het formulier in Mijn Antonius, direct nadat uw arts het onderzoek heeft aangevraagd.

Zo werkt het

Heeft u laboratoriumonderzoek nodig? Dan doorloopt u de volgende stappen:

Stap 1: afspraak plannen

U plant een afspraak op een van onze locaties om bloed te prikken of urine of ander materiaal in te leveren. 

Zorg dat u minimaal 3 dagen voor uw poli-afspraak bloed laat prikken. Heeft uw zorgverlener u gevraagd om urine of ander materiaal? Dan levert u dit minimaal 5 dagen voor uw afspraak in bij de Bloedafname. 

Vraagt uw arts u om direct na een afspraak in het ziekenhuis bloed te laten prikken? Dan kunt u zonder afspraak direct terecht bij de poli Bloedafname.

Stap 2: inloggen en naar uw laboratoriumonderzoeken

  • Log via uw mobiele telefoon in op Mijn Antonius. Dit gaat het makkelijkst via de Mijn Antonius-app. Heeft u de app nog niet? Download deze dan uit de appstore (iOS) of playstore (android). Inloggen kan ook altijd via de Mijn Antonius-webpagina.
  • In uw tijdlijn staat een melding dat uw arts laboratoriumonderzoek heeft aangevraagd. Klik hierop om naar de pagina te gaan met uw laboratoriumonderzoeken. U herkent de melding aan het woord ‘laboratorium’ en u ziet staan welke onderzoeken zijn aangevraagd. U kunt ook naar uw laboratoriumonderzoeken via Menu > Komende laboratoriumonderzoeken.
laboratoriumformulier in de tijdlijn in Mijn Antonius
Voorbeeld van melding in de Mijn Antonius-tijdlijn

Stap 3: laboratoriumformulier downloaden 

Klik bij het onderzoek op de oranje knop Formulier downloaden en download het laboratoriumformulier op uw mobiel (als u via uw telefoon bent ingelogd) of op uw computer. U vindt het formulier bij de ‘downloads’ op uw telefoon of computer.

Overzicht van uw laboratoriumonderzoeken in Mijn Antonius
Voorbeeld van scherm 'Komende laboratoriumonderzoeken in Mijn Antonius​​​​​

Wat betekent de 'verwachte datum'?

De verwachte datum is bedoeld om u een indruk te geven van wanneer u ongeveer bloed moet laten prikken of lichaamsmateriaal in moet leveren. Wanneer uw arts het onderzoek aanvraagt, is de precieze datum waarop dit nodig is vaak nog niet duidelijk. Dit omdat uw (vervolg)afspraak met uw arts dan meestal nog moet worden ingepland. Weet u op welke datum deze afspraak plaatsvindt?

Dan kunt u uw afspraak bij de Bloedafname plannen. Zorg dat u minimaal 3 dagen voor uw poli afspraak bloed laat prikken. Lever urine of ander materiaal minimaal 5 dagen voor uw afspraak in.

Zo downloadt u het formulier op uw mobiel

Nadat u op de knop 'Formulier downloaden' heeft geklikt, volgt u de volgende stappen:

Stap 1: klik op 'downloaden'
Uw laboratoriumformulier downloaden op uw android-telefoon
Stap 2: ga naar uw map 'Mijn bestanden'
Map 'Mijn bestanden' op uw android-telefoon
Stap 3: ga naar de map 'Downloads'. Hier vindt u uw formulier terug en kunt u deze bewaren voor uw bezoek aan de poli Bloedafname.
Map 'Downloads' op uw android-telefoon

Nadat u op de knop 'Formulier downloaden' heeft geklikt, volgt u de volgende stappen:

Stap 1: klik op 'downloaden' en en kies voor opslaan 'Op mijn iPhone
Uw laboratoriumformulier downloaden op uw android-telefoon
Stap 2: ga naar uw map 'Bestanden'
Map 'bestanden' op uw Iphone
Stap 3: blader naar de map 'Downloads'.
Bladeren naar map 'Downloads' op uw Iphone
Stap 4: Klik op de map 'Downloads'. Hier vindt u uw formulier terug en kunt u deze bewaren voor uw bezoek aan de poli Bloedafname.
Map 'Downloads' op uw Iphone

Tip: kijk in het formulier welke datum onder het kopje 'Informatie voor patiënten' staat. Staat er op het formulier een datum na 11 april 2023, dan weet u zeker dat u het juiste formulier heeft gedownload.

Heeft u onlangs nog een papieren laboratoriumformulier ontvangen? Neem dit dan mee naar de poli Bloedafname.

Stap 4: formulier laten zien bij de poli

Bezoekt u:

  • een van de St. Antonius-locaties? Download het formulier dan op uw mobiel en toon het bij de poli. U kunt het formulier ook printen en meenemen, als u dat handiger vindt.
  • een van de onze externe locaties in de regio Woerden en Utrecht? Print het laboratoriumformulier dan altijd uit en neem het mee. 
  • de poli Houten? Maak dan een afspraak bij Saltro en print het laboratoriumformulier dan altijd uit en neem het mee.  

Veelgestelde vragen over het digitale laboratoriumformulier

De verwachte datum is alleen bedoeld om u een indruk te geven van de termijn waarop het onderzoek nodig is. Op het moment dat de arts het onderzoek aanvraagt, is deze vaak nog niet precies duidelijk, bijvoorbeeld omdat uw vervolgafspraak nog niet gepland is. 

Als u een afspraak voor het laboratoriumonderzoek plant, is belangrijk dat u rekening houdt met de datum waarop uw vervolgafspraak met uw zorgverlener is gepland. Tenzij anders met u is afgesproken, is het de bedoeling dat u minimaal 3 dagen voor de afspraak met uw arts bloed laat prikken en dat u lichaamsmateriaal zoals urine, ontlasting of andere materialen minimaal 5 dagen voor uw afspraak inlevert bij de afdeling Bloedafname.   

Nee, dat is niet erg. De 'verwachte datum' is bedoeld om u een idee te geven van de termijn waarop het laboratoriumonderzoek nodig is. U kunt de afspraak bij de afdeling Bloedafname plannen op een moment dat u het beste uitkomt. Het is wel belangrijk dat u bij het plannen rekening houdt met de datum van uw vervolgafspraak. Tenzij anders met u is afgesproken is het belangrijk dat u minimaal 3 dagen voor de afspraak bloed laat prikken. Urine, ontlasting en andere materialen levert u minimaal 5 dagen bij de afdeling Bloedafname in. 

U kunt het digitale laboratoriumformulier gebruiken op de ziekenhuishuislocaties in Utrecht, Nieuwegein en op locatie Woerden. Voor de overige locaties neemt u het laboratoriumformulier als print mee. Heeft u thuis geen printer? Vraag de polimedewerker dan om het formulier voor u te printen. 

In enkele gevallen krijgt u uw labformulier nog op papier mee. Bijvoorbeeld als u bij een ander ziekenhuis of op een externe priklocatie bloed laat prikken. 

  • U vindt u uw formulier altijd in Mijn Antonius. Op uw tijdlijn of in het menu 'Komende laboratoriumonderzoeken'. 
  • Als u op de oranje knop 'Formulier downloaden' drukt, opent het formulier. 
  • Daarna vindt u het formulier ook in het menu Downloads op uw computer of in uw telefoon. 
  • Of kijk bij Stap 3 hierboven op deze pagina.
  • Via Mijn Antonius-app logt u veilig en makkelijk in op uw mobiele telefoon of tablet, via een pincode of uw vingerafdruk in combinatie met een sms-code.
  • De app toont de informatie optimaal op uw scherm.
  • Zo heeft u uw digitale labformulier altijd bij de hand en kunt u het altijd makkelijk laten zien.
  • Heeft u de Mijn Antonius-app nog niet? Lees dan hier hoe u deze installeert.  

Gebruikt u de app toch liever niet? Dan heeft u op uw mobiele telefoon ook toegang tot Mijn Antonius via Mijn Antonius-website

Neem dan contact op met de Mijn Antonius Helpdesk. Dat kan telefonisch of per mail. 

Op dit moment kan het zijn het zijn dat u in Mijn Antonius nog een laboratoriumformulier ziet voor onderzoek dat al heeft plaatsgevonden. Kijk daarom goed naar de datum die in uw laboratoriumformulier staat onder het kopje 'Informatie voor patiënten'. Zo weet u zeker dat u het juiste formulier heeft gedownload.

We werken aan een oplossing om ervoor te zorgen dat deze 'oude ' formulieren straks niet meer zichtbaar zijn.

Op dit moment kan het soms zijn dat er nog een oud formulier in Mijn Antonius staat. Heeft u uw formulier gedownload? Kijk dan goed naar de datum die in uw laboratoriumformulier staat onder het kopje 'Informatie voor patiënten'. Is deze datum al van een tijd geleden? Dan is dit heel waarschijnlijk zo'n oud formulier.

Dit probleem is bekend. We werken aan een oplossing om ervoor te zorgen dat deze 'oude ' formulieren straks niet meer zichtbaar zijn.

Mijn Antonius Helpdesk

Heeft u vragen over Mijn Antonius of hulp nodig? Neem dan contact op met de Mijn Antonius Helpdesk:

  • Via e-mail: mijnantonius@antoniusziekenhuis.nl
  • Of telefonisch: T 088 320 81 00 (maandag t/m vrijdag van 09.00 - 12.00 en van 13.00 - 15.30 uur).
  • U kunt ook terecht bij medewerkers van de Centrale Receptie op de locaties Nieuwegein en Utrecht (maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur). Er is hiervoor geen afspraak nodig. 
  • Heeft u hulp nodig bij het gebruik van de computer of van uw tablet of telefoon? Dan kunt op locatie Nieuwegein terecht bij de vrijwilligers tijdens de computerinloop. Zij hebben de tijd om u rustig op weg te helpen. De vrijwilligers zijn aanwezig op:
    • Maandag, woensdag en vrijdag: van 09.00 tot 11.00 uur
    • Dinsdag en donderdag: van 13.00 tot 15.00 uur
    • U vindt hen achterin de wachtruimte bij de apotheek. 

Vermeld in uw e-mail of aan de telefoon:

  • Uw naam en geboortedatum, de 4 cijfers van uw postcode en uw telefoonnummer (zodat we direct alle informatie hebben om uw melding goed af te handelen).
  • Wat is het probleem in Mijn Antonius en wanneer deed het zich voor?
  • Gaat het probleem over uw Mijn Antonius-account, dat van uw kind of dat van u als gemachtigde voor uw kind?
  • Voeg (indien mogelijk) een schermafbeelding of de tekst van de foutmelding toe. 
Terug naar boven