Nieuwsoverzicht Spoedeisende Geneeskunde

Spoedgeval? Zo kiest u de juiste zorg!

In geval van spoed is het belangrijk dat u snel de juiste zorg krijgt. Daarom is het belangrijk dat u weet wanneer, hoe en met wie u contact moet opnemen. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil met een landelijke campagne mensen hierover informeren. Door mensen te helpen bij het maken van de juiste keus, moet de druk op de acute zorg verminderen.

acute zorg website 2

Stappenplan voor (spoed)zorg

Bij levensgevaar belt u altijd 112. Is er geen sprake van een levensbedreigende situatie, maar heeft u wel  zorg nodig, bel dan uw huisarts. Als uw huisarts dicht is en het kan niet wachten tot de eerstvolgende werkdag, belt u de huisartsenspoedpost.

“Mensen bellen vaak 112, de Spoedeisende Hulp of de huisartsenspoedpost, terwijl dat niet altijd nodig is”, vertelt Benjamin Boerebach, teamhoofd op de SEH van het St. Antonius. ”Hierdoor zijn er langere wachttijden aan de telefoon, is het erg druk op de SEH en raakt de zorg zelfs overbelast.”

Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat mensen weten wanneer zij wie moeten bellen en niet zonder verwijzing naar het ziekenhuis komen. “Ik snap dat dit soms lastig is", zegt Boerebach. "Wanneer je bijvoorbeeld van de trap gevallen bent en twijfelt of je enkel gebroken is of hoge koorts hebt die maar niet zakt, wil je natuurlijk snel geholpen worden. In dit soort gevallen bel je altijd eerst de huisarts. In de avond en nacht kun je bellen met de huisartsenspoedpost. Zij kunnen je helpen met het krijgen van de juiste zorg en je eventueel doorverwijzen naar het ziekenhuis als dat nodig is. Alleen bij levensgevaar bel je 112.”

Met behulp van het stappenplan kunt u zien wie u wanneer moet bellen. “Als iedereen dit schema gebruikt, vermindert de druk op de spoedzorg. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen op tijd de juiste zorg krijgt.”