Patiëntverhalen

Lachgas voorkomt pijn en angst bij kinderen

lachgas

De 6-jarige Gijsje was aan het buitenspelen, toen ze ineens met haar hoofd op de rand van de zandbank viel. Ze had een snee in haar wenkbrauw, die flink bloedde. Snel naar de dokter, maar daar was Gijsje vanwege eerdere nare ervaringen niet op haar gemak. De dokter besloot moeder en dochter door te sturen naar het St. Antonius Ziekenhuis, waar Gijsje werd behandeld met lachgas.

“Ik had van tevoren al verwacht dat het moeilijk zou worden”, blikt Yoni Siemons terug. “Gijsje had al twee keer een heel vervelende ervaring gehad met andere artsen. Dat was echt traumatisch voor haar, dus toen onze nieuwe huisarts een spuitje tevoorschijn haalde ging het goed mis.”

De dokter wilde de prille relatie met zijn nieuwe patiëntje niet verstoren en besloot het St. Antonius Ziekenhuis te bellen. “Daar werden kinderen weleens met lachgas behandeld”, vertelt Yoni. “Ik was wel nieuwsgierig hoe dat ging. Bovendien, er moest iets met die wond gebeuren en haar dwingen bij die dokter, dat zag ik niet zitten.”

Sedatie met lachgas

In het St. Antonius wordt sedatie met lachgas toegepast op de Kinderafdeling en bij de Spoedeisende Hulp. Lachgas is een onschuldig, kortwerkend medicijn dat pijn en angst voorkomt. Het werkt kalmerend en de patiëntjes zijn zich minder bewust van wat er gebeurt.

Nadat eerst alles goed was uitgelegd aan Gijsje, kreeg zij het medicijn via een mondkapje toegediend. Yoni: “Ik mocht er de hele tijd bijblijven. Dat vond ik erg prettig. Gijsje kreeg een verdovende zalf en uiteindelijk ook een verdovingsprikje. Ze heeft het nauwelijks gemerkt. Het ging echt heel goed.”

Nadat de wond was geplakt – hechten bleek niet nodig – kon Gijsje, trots als een pauw, het ziekenhuis verlaten.