Patiëntverhalen

'Ik ga weer uitgerust de weg op dankzij mijn tongzenuwstimulator'

streng-ben-180612-0602-low_res

“Voorheen stapte ik elke ochtend moe de auto in. Na een half uur begon ik al te vechten tegen de slaap. Raam open, radio hard. Het was eigenlijk onverantwoord”, vertelt Ben Streng. Onderzoek in het Slaapcentrum van het St. Antonius maakte duidelijk wat de oorzaak was: slaapapneu. De tongzenuwstimulator bracht verlichting.

“Doordat mijn tong ’s nachts te ver terugzakte in de keel, werd de luchtdoorgang naar de longen gestopt. Daardoor werd ik geregeld wakker of bijna wakker. In het ziekenhuis bleek dat ik vaak meer dan tien slaaponderbrekingen per uur had. Daar kwam dus mijn vermoeidheid vandaan.”

KNO-arts Marcel Copper plaatste bij Ben een tongzenuwstimulator, een nieuwe behandeloptie die slechts in twee ziekenhuizen, waaronder het St. Antonius, wordt aangeboden. Het is een kastje ter grootte van een luciferdoosje met twee draden en elektroden. De stimulator registreert of Ben inademt en stimuleert de tongzenuw wanneer zijn ademhaling stokt.

Pijnloos

Via een lichte operatie wordt de ‘pacemaker voor de tong’ onderhuids bij de patiënt ingebracht. Met een afstandsbediening kan de stimulator bij het slapengaan worden aangezet. De prikkel richting tongzenuw is pijnloos.

Ben Streng: “Ik heb de stimulator nu een jaar en het is voor mij de ideale oplossing. Ik zet het aan met een afstandsbediening en slaap de volle acht uur. Ik ga nu weer uitgerust de weg op.”