Behandelingen & onderzoeken

COPD - Thuismonitoring

Contact

Bij COPD willen wij uw gezondheid extra in de gaten houden via Thuismonitoring. Dit betekent dat u thuis gegevens over uw gezondheid aan ons doorgeeft met behulp van de Thuismeten-app 

Waarom thuismonitoring?

Helaas moeten veel mensen met COPD opgenomen worden in het ziekenhuis. Om deze kans te verkleinen bieden we thuismonitoring aan. U en uw zorgverlener weten hierdoor beter hoe het met uw gezondheid gaat. Als uw COPD-klachten toenemen, geeft u dit aan in de app. De thuismonitoring neemt dan binnen 24 uur contact met u op.

Doordat u informatie aan ons doorgeeft, kunnen we een terugval sneller herkennen. Zo nodig kunnen we (tijdig) ingrijpen zonder dat u hiervoor naar het ziekenhuis hoeft te komen en mogelijk opgenomen moet worden.

Waaruit bestaat thuismonitoring bij COPD?

Als u kiest voor thuismonitoring, verwachten we van u dat u vragen(lijsten) invult en de informatie uit de app leest. De app bestaat uit drie belangrijke onderdelen:

  1. Verschillende lessen over COPD: u ontvangt informatie, vragen en instructiefilmpjes.
  2. Longaanval Actieplan: hierin vind je informatie over wat je zelf kunt doen als het wat minder goed gaat.
  3. Monitoring met vragenlijsten: u vult deze vragenlijst standaard 1 keer per week in. Als het wat minder goed of juist beter gaat, kan dit veranderen. 

Belangrijke aandachtspunten bij het invullen van de vragenlijsten: 
•    U ontvangt om 8:00 uur 's ochtends een melding als er nieuwe acties klaarstaan. Vul deze in de ochtend in. 
•    Als u de actie nog niet afgerond heeft, krijgt u om 20:00 uur ook nog een melding als herinnering. 
•    Als u te laat bent met het invullen, dan kunt u de vragenlijst altijd nog zelf opzoeken en invullen. Kijk hiervoor onder het kopje “zelfzorg”.  Hier kunt u met het blauwe plusje, rechtsboven zelf nog een meting toevoegen.
 

Bij een afwijkende score van uw vragenlijsten, toename van klachten of verzoek om contact, neemt het team thuismonitoring contact met u op. Dit gebeurt telefonisch of via een bericht in de app.

De thuismonitoring loopt door zolang u onder behandeling bent voor uw COPD bij een longarts in het St. Antonius Ziekenhuis. 

Zo installeert u de app Thuismeten

  1. U krijgt een e-mail van het St. Antonius Ziekenhuis op het e-mailadres dat u heeft opgegeven. Ziet u de e-mail niet meteen? Kijk dan in uw spam of ongewenste e-mail.
  2. Download de app ‘Thuismeten’ (Luscii) op uw telefoon of tablet in de App Store of Google Play.
  3. Open de app en vul uw gebruikersnaam in die in de e-mail staat. Daarna krijgt u een e-mail met een controlecode. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
  4. De thuismonitoringsverpleegkundige neemt telefonisch contact met u op om te vragen of de installatie van de app is gelukt en om eventuele vragen te beantwoorden.

Let op: U krijgt meldingen via de app, bijvoorbeeld als er een vragenlijst of informatie voor u klaarstaat. Zorg er daarom voor dat meldingen via e-mail of pushberichten aanstaan. Hoe u dat instelt, verschilt per telefoon of tablet. Kijk hiervoor in de handleiding.

Temperatuur meten

Gebruik uw eigen thermometer. Raadpleeg zo nodig de gebruiksaanwijzing. 

Als u meer klachten krijgt

Als uw klachten erger worden, zoals meer benauwdheid of u voelt zich zieker, doe dan het volgende:

  • Kijk in uw Longaanval Actieplan om te zien wat u moet doen. U vindt dit plan onder de knop 'zelfzorg'. Waarschijnlijk heeft u dit plan besproken met de longverpleegkundige, of u gaat dit binnenkort bespreken.
  • Wilt u contact met een zorgverlener? Stuur dan een bericht in de app. Dat kan via de chatfunctie of via ‘zelfzorg’ en dan ‘contact met zorgverlener’.
  • Zijn uw klachten heel ernstig en kunt u niet wachten tot morgen? Bel dan meteen. Kijk bij ‘contact opnemen’ voor het juiste nummer.

Contact opnemen

Uw vraag heeft spoed

Bij levensbedreigende klachten belt u 112.

Uw vraag heeft geen spoed

  • U stuurt een bericht in de Thuismeten-app via ‘Berichten’. Wij nemen binnen één werkdag contact met u op: telefonisch of via de app.
  • U kunt ook telefonisch contact opnemen met team Thuismonitoring: 088 320 43 60. Wij zijn elke dag bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 17.00 uur. 

U heeft een technische vraag over de Thuismeten-app

U belt Luscii Support: 085 130 58 51. Dit is de leverancier van de Thuismeten-app. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Vergoeding van uw zorg

Het beoordelen van uw gegevens via thuismonitoring is onderdeel van uw zorg door het ziekenhuis. Thuismonitoring wordt vergoed vanuit de basisverzekering, maar kan gevolgen hebben voor uw eigen risico. Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Gerelateerde informatie

Aandoeningen

Behandelingen & onderzoeken

Specialismen

Code THU 12-AD

Terug naar boven