RTV Utrecht over Duurzaam Antonius

RTV Utrecht Duurzaam Antonius

Als St. Antonius Ziekenhuis hebben we maar liefst 16 Green Teams die zich inzetten voor duurzaamheid in het ziekenhuis. RTV Utrecht wilde daar meer van weten en kreeg op 29 november een kijkje achter de schermen op de operatiekamer.

Anesthesioloog Piet de Witte vertelt in de radio-uitzending ‘Utrecht is Wakker’ over het beperken van narcosegassen. In plaats van vervuilende gassen om patiënten tijdens een operatie in slaap te brengen en te houden gebruiken we nu veelal propofol. Een middel dat via een infuus wordt toegediend. Propofol heeft geen broeikaseffect en heeft minder bijwerkingen voor de patiënt, zoals misselijkheid. Luister het verhaal van Piet de Witte terug via op de website van RTV Utrecht (vanaf 39:35 min.).

Operatieassistent Mariska de Jong vertelt over de veranderingen die zij met haar Green Team doorvoerde. Ze noemt onder andere het recyclen van blue wrap, het verpakkingsmateriaal van operatie-instrumenten. Magda Barnhoorn, coördinator duurzaamheid, stipt het belang van duurzaamheid in het ziekenhuis aan. Luister het item van Mariska de Jong en Magda Barnhoorn terug op de website van RTV Utrecht (vanaf 39:06 min.).

Het tv-programma UVandaag stond ook op woensdag 29 november stil bij Duurzaam Antonius. Lees daar meer over in dit artikel op de website van RTV Utrecht. Niet alleen RTV Utrecht, maar ook EenVandaag had aandacht voor Duurzaam Antonius. Magda Barnhoorn vertelde meer over onze green teams.

Duurzaam Antonius

Als ziekenhuis vinden we duurzaamheid belangrijk. We dragen graag ons steentje bij aan een beter milieu. Dit doen we vanuit het programma Duurzaam Antonius.