Geboortezorg

Wat moet ik allemaal regelen?

Enige tijd voor de bevalling kun je thuis alvast een aantal dingen regelen.

• Zorg ervoor dat je altijd weet hoe je je partner kunt bereiken en houd het telefoonnummer van je verloskundige bij de hand. De verloskundige bespreekt met jou wanneer je contact moet opnemen.
  • Als je al kinderen hebt, bespreek dan alvast wie kan oppassen als je gaat bevallen.
  • Zorg voor vervoer naar het St. Antonius Ziekenhuis. Op www.antoniusziekenhuis.nl zie je de adressen en routes van de diverse locaties waar je kunt bevallen
  • Zet je ziekenhuistas klaar met daarin toiletartikelen, T-shirt, nachtkleding, sokken, BH, pantoffels/slippers, ondergoed, foto/videocamera (zorg voor volle batterijen!), verzekeringspapieren en natuurlijk babykleertjes.
  • Bel je kraamzorginstelling zodra je naar het ziekenhuis gaat.

Welke spullen heb ik nodig voor de bevalling?

Wanneer je gaat bevallen, heb je verschillende spulletjes nodig voor je baby en voor jezelf. Als je thuis gaat bevallen, heb je daarnaast ook spullen nodig voor tijdens de bevalling.

Onze uitzetlijst geeft aan wat je minimaal in huis moet hebben. Wij adviseren je om de lijst na ontvangst van je kraampakket (meestal rond de 34e week) goed te checken met de inhoud van je kraampakket en ontbrekende spullen uiterlijk 3-4 weken voor je uitgerekende datum aan te schaffen.

Let op: Ook als je in het ziekenhuis gaat bevallen, moet je bed vanaf de 37e week altijd op bedverhogers/klossen staan. Deze kun je lenen bij de Thuiszorgwinkel. De hoogte van de bovenkant van het matras moet minimaal 80 cm vanaf de vloer zijn.

Kraamzorg regelen

Aanmelden voor kraamzorg kun je het beste zo snel mogelijk doen als je weet dat je zwanger bent. Als je een kraambureau kiest met wie je zorgverzekeraar een relatie heeft, weet je zeker dat de kraamzorg vergoed wordt (op de wettelijke eigen bijdrage na). In de eerste week na de bevalling komt de kraamverzorgende jullie thuis ondersteunen bij de verzorging van jou en je kindje, het geven van advies bij de voeding, controles van moeder en kind etc. Zij weet ook wanneer het nodig is de verloskundige in te lichten.

St. Antonius Geboortezorg werkt heel nauw samen met diverse kraamzorgorganisaties. Deze bureaus kunnen ook partusassistentie bij ons verlenen. De kraamverzorgende ondersteunt jou dan 1 op 1 tijdens je bevalling bij Geboortezorg.  Kraamzorg dien je zelf tijdig (bij 10-12 weken) gedurende je zwangerschap te regelen. Bekijk de kraamzorgorganisaties waar wij mee samenwerken.

Geboortefotografie

Wens je een geboortereportage? Deze geboortefotograaf regel je zelf voor je bevalling en je belt deze zodra je naar het ziekenhuis gaat voor de bevalling.

Lees ook de folder De Verloskundige ‘Jouw bevalling, hoe bereid je je voor?’.