Nieuwsoverzicht Hartcentrum

St. Antonius Hartcentrum opent nieuwe hartinterventie-afdeling

Cardiolog Maurits Wijffels in één van de zes nieuwe interventiekamers

Op vrijdag 27 oktober is de nieuwe hartinterventie-afdeling van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein geopend. De nieuwe afdeling huisvest het 'Interventiecentrum Cardiologie' (Cathlab) en de 'Dagbehandeling Cardiologie' (voorheen MVIC).

Ruimte om te groeien

Het vernieuwde Cathlab heeft nu zes (voorheen vijf) ruime interventiekamers voorzien van de nieuwste apparatuur voor ritmebehandelingen en implantaties van pacemakers en ICD's. Ook de nieuwe Dagbehandeling Cardiologie is groter, met meer bedden, betere voorzieningen en meer privacy voor patiënten.
De verbouwing en verhuizing van de afdeling binnen locatie Nieuwegein was dringend nodig om de hartinterventiezorg van het Hartcentrum toekomstbestendig te maken. Het geeft ruimte om die expertise verder uit te bouwen en het groeiend aantal patiënten met ritmestoornissen te kunnen behandelen. Zo kunnen er nu meer patiënten voor een ablatie terecht. In plaats van 1025 ablaties in 2023 is het streven om volgend jaar 1300 ablaties te kunnen doen. De toegangstijd, die nu drie tot vier maanden is, kan op die manier worden teruggebracht naar zeven weken (Treek-norm).

Prettige ruimte voor patiënt én medewerker

Wandsticker van hart met landschap op de nieuwe hartinterventie-afdeling

De inrichting van het nieuwe centrum is fris en kleurrijk. Een heldere kleur blauw siert verschillende wanden. Een afbeelding van een groot hart met aders en een doorkijkje naar het rivierrijke landschap in Midden Nederland, komt op verschillende plekken terug. Steeds een ander schitterend landschap. Het idee erachter? “Zoals rivieren door ons landschap lopen, zo lopen de aderen vanuit het hart door ons lichaam.”

Voor patiënten is een huiselijke wachtruimte ingericht en de patiëntkamers zijn ruim en bieden meer privacy dan op de oude afdeling. Voor alle medewerkers biedt de nieuwe afdeling meer ruimte om lekker te kunnen werken, met goede werk- en teamkamers en ruime modern ingerichte interventiekamers. Ze hebben de afgelopen tijd met elkaar hard gewerkt en geoefend met nieuwe looproutes en werkwijzen. De medewerkers van de afdeling zelf hadden de eer om op vrijdag 27 oktober het openingslint vol trots door te knippen. Daarna konden tijdens het Open Huis alle collega’s uit het ziekenhuis en relaties van buiten het ziekenhuis, de nieuwe afdeling bekijken.
Vanaf maandag 30 oktober ontvangen we de eerste patiënten op de nieuwe afdeling .

feestelijke opening hartinterventie-afdeling Nieuwegein