Behandelingen & onderzoeken Hartcentrum

Holter-ECG-registratie

Tijdens een Holter-ECG-registratie registreert een recorder (holterkastje) bij de patiënt thuis 24 of 48 uur lang het hartritme.

Tijdens een Holter-ECG-registratie krijgt u 3 plakkers (elektroden) op uw borst. Aan de plakkers zit een kabel die aan de recorder (het holterkastje) bevestigd wordt. De recorder registreert vervolgens 24 of 48 uur lang het hartritme. Het onderzoek is ongevaarlijk en doet geen pijn.

• De laborant van de afdeling Hartfunctie sluit het holterkastje bij u aan.
  • Hij of zij plakt 3 elektroden op uw borst, waar een kabeltje aan zit. Deze kabel wordt aan de recorder bevestigd, waar overigens geen stroom op zit.
  • De voorbereidingen duren in totaal ongeveer een kwartier.

Naar huis

Na de aansluiting kunt u weer naar huis, met de recorder (het holterkastje) in een tasje om uw hals.

Wanneer u klachten heeft zoals bijvoorbeeld hartkloppingen, overslagen, pijn op de borst, flauwvallen etc, dan is het de bedoeling dat u deze klachten bijhoudt in een dagboek, waarbij u tevens noteert wat u op dat moment aan het doen was + datum en tijdstip. Dit kan digitaal, of op papier.

Fysiologic dagboekje

Indien u gebruik wilt maken van een digitaal dagboek, is het handig dat u voor uw bezoek aan de Hartfunctie alvast de app hiervoor download. U kunt in de Appstore zoeken op ‘Fysiologic’ en kunt de app genaamd ‘Fysiologic Dagboekje’ downloaden. Zodra u dan op de Hartfunctie bent, helpt de laborant u verder met het in werking stellen van de app. Het gebruik van de app is niet verplicht, u kunt ook gebruik maken van een dagboek op papier. Deze zal de laborant op de dag van de poli afspraak dan aan u meegeven.

Nadat de recorder is aangesloten mag u de volgende activiteiten niet doen:

• Douchen;
  • Een bad nemen;
  • Zwemmen en;
  • Liggen op een elektrische deken.

Neem uw medicijnen gewoon in, tenzij anders is afgesproken met uw arts.

Gebruikt u medicijnen? Dan kunt u die tijdens het onderzoek gewoon blijven innemen, behalve als uw arts iets anders met u heeft afgesproken.

Weer naar het ziekenhuis

Na 24 of 48 uur brengt u de recorder weer terug naar het ziekenhuis. Hierbij doorloopt u onderstaande stappen:

• Verwijder thuis de plakkers. U kunt ze gewoon weggooien.
  • Op de inlever dag levert u het kastje vóór 12.00 uur in, zodat het kastje weer inzetbaar is voor de volgende patiënt. Mocht u zelf niet in de gelegenheid zijn het kastje in te leveren, dan kan ook iemand anders dit voor u doen.
  • De laborant laat u tijdens de afspraak weten waar u het holter kastje weer kunt inleveren.
  • Indien u een papieren dagboekje heeft, deze graag in de envelop doen.
  • Indien u gebruik maakt van de app, kan u de app verwijderen na het inleveren van de Holter.

Uitslag

Over de uitslag van het onderzoek doet de laborant geen mededelingen. Voor de uitslag kunt u terecht bij uw behandelend arts.

Expertise en ervaring

Het St. Antonius Hartcentrum is een toonaangevend behandelcentrum voor alle vormen van hartklachten en -aandoeningen. We maken hierbij gebruik van de nieuwste behandelmethoden en –technieken. We zijn bovendien het grootste hartcentrum van Nederland en leveren kwalitatief hoogwaardige zorg tot ver buiten de regiogrenzen.
Jaarlijks voeren onze cardiologen meer dan 1000 ablaties uit. Dit maakt ons een van de grootste ablatiecentra van Nederland.
Wij maken gebruik van de meest geavanceerde apparatuur en behandelmethoden die beschikbaar zijn. Deze combinatie van expertise en moderne technologie stelt ons in staat om de beste zorg te bieden en de gezondheid van onze patiënten te verbeteren.

Lees hier meer over onze ervaring en expertise.