Patiëntverhalen

‘Meer regie over mijn ziekte dankzij MijnIBDcoach’

mc-mijnibdcoach-patientverhaal

Tom van den Berg (34) is een van de eerste patiënten die gebruik maakt van een nieuw online hulpmiddel voor mensen met een chronische darmaandoening: MijnIBDcoach, waarbij IBD verwijst naar de wetenschappelijke naam voor chronische darmziekten. Het St. Antonius Ziekenhuis werkte mee aan een onderzoek naar de telemonitoringtool, wat aantoonde dat de tool leidt tot betere zorguitkomsten en lagere zorgkosten. Ook Tom is enthousiast over MijnIBDcoach.

Tom heeft al meer dan twintig jaar de ziekte van Crohn. Elke maand vult hij in de beveiligde omgeving van MijnIBDcoach online een vragenlijst in. “De vragen gaan over hoe ik me voel en natuurlijk met name over mijn darmgerelateerde klachten”, vertelt hij. “Dat duurt zo’n tien minuten. Aan het einde krijg ik meteen te zien hoe ik heb gescoord in vergelijking met de vorige maanden. Het geeft inzicht en een objectief beeld van het verloop van mijn ziekte. Ook fijn is dat ik de vragen kan invullen op een moment dat het mij uitkomt.”

Minder naar de poli

De antwoorden op de vragen worden in het St. Antonius Ziekenhuis bekeken en geanalyseerd. Als alles goed gaat, volgt een maand later een nieuwe vragenlijst. Als er problemen zijn wordt contact opgenomen en eventueel gevraagd of de patiënt toch even langs kan komen. Hierdoor hoeft een patiënt minder vaak naar het ziekenhuis, iets wat het St. Antonius nastreeft als het gaat om zorgen voor kwaliteit van leven.

Tom: “Ik heb het gevoel dat ik dankzij de tool meer regie over mijn eigen ziekte heb. Als ik vragen heb, kan ik ze via MijnIBDcoach meteen stellen aan de MDL-verpleegkundige. Binnen één of twee dagen heb ik dan antwoord. Daarnaast hoef ik nu beduidend minder naar de polikliniek, maar ik blijf toch goed onder controle. Dat is een prettig gevoel, alhoewel ik er in het begin wel even aan moest wennen dat ik niet meer zoveel persoonlijk contact had met de arts. Nu heb ik daar geen probleem meer mee. Ik vind dit een prima oplossing, omdat het veel minder belastend is.”

Naast chronische darmziekten wordt er ook bij andere ziekten gebruik gemaakt van een online telemonitoringtool, waaronder parkinson, COPD en hartfalen.