Kankercentrum

Innovatieve behandelmethoden en technieken Kankercentrum

Het St. Antonius Kankercentrum investeert voortdurend in de nieuwste technieken om onze patiënten zo goed mogelijk te behandelen.

De DaVinci-robot is een goed voorbeeld van een nieuwe techniek voor de behandeling van prostaatkanker. Met de robot kan de chirurg minuscule handelingen uitvoeren in het bekkengebied van de patiënt om belangrijke bloedvaten zo zorgvuldig mogelijk los te maken van de prostaat. Deze techniek maakt dat er minder schade aangebracht wordt bij de patiënt, waardoor hij sneller herstelt.

Ook hebben wij voor patiënten met prostaatkanker geïnvesteerd in de cryobehandeling, waarbij tumorcellen door bevriezing worden vernietigd. Deze behandeling wordt in slechts drie ziekenhuizen in Nederland uitgevoerd.

Ook bij de behandeling van andere kankersoorten investeren we voortdurend in nieuwe technieken en innovatieve behandelingen, een voorbeeld daarvan is de bijzondere DIEP-flapoperatie. Een operatie waarbij met eigen lichaamsweefsel een nieuwe borst wordt gereconstrueerd. Deze operatie kan in Nederland ook maar in drie ziekenhuizen worden uitgevoerd.

Voor patiënten met darmkanker zijn wij een van de weinige kankercentra die de HIPEC-behandeling kunnen uitvoeren, een behandeling waarbij de buikholte gespoeld wordt met cytostatica om zoveel mogelijk (achtergebleven) tumorcellen te vernietigen.

Daarnaast doen we zelf continu onderzoek, participeren we in vooraanstaande wetenschappelijke studies en trials en investeren we zowel in innovatie als in opleiding. We zijn namelijk ook een opleidingsziekenhuis en daarmee hebben we automatisch de nieuwste kennis en inzichten in huis.