Kankercentrum

Ondersteuning aan kinderen met ouders met kanker

Om kinderen van ouders met kanker te ondersteunen, heeft Stichting Buddyhuis in samenwerking met het St. Antonius Kankercentrum een aantal handvatten ontwikkeld die kinderen helpen om het ziekteproces van hun ouders beter te begrijpen.

Buddybeer

Het idee achter de Buddybeer is dat de knuffel namens het kind naar het ziekenhuis gaat en tijdens de behandeling in de buurt blijft van de ouder. Voor kinderen is het vaak al een troost als hun vader of moeder niet alleen is. Daarnaast is de beer een goed middel om met kinderen het gesprek aan te gaan over wat de ouder meemaakt als hij/zij in het ziekenhuis is, zodat ze beter begrijpen wat er aan de hand is.

Om dit verder te ondersteunen is er een filmpje gemaakt met Maartje Sier, oncologisch chirurg in het St. Antonius. Zij gaat samen met de beer ‘op stap in het ziekenhuis’ en bezoekt onder andere de chemo-afdeling, waar de beer een infuus krijgt aangelegd.

Een kind van wie de ouder in het St. Antonius Kankercentrum behandeld wordt, kan de buddybeer op de afdeling krijgen.

Chemo aftelkalender

Een behandeling tegen kanker is vaak een lang traject en voor veel kinderen niet te overzien. Daarom is een aftelkalender gemaakt, waarin het lange traject in kortere fases is verdeeld. Als aftelmiddel hebben we ‘pacman’-magneten, die de ‘foute cellen weghappen’. Zo’n kalender werkt niet alleen positief, maar geeft ook structuur in een chaotische tijd.

De chemo aftelkalender kan via het Buddyhuis worden opgevraagd.

Animatie voor kinderen en tieners

Voor wat oudere kinderen en tieners is een animatie gemaakt. Hierin wordt uitgelegd wat kanker is en wat het kan doen met gevoelens van kinderen. Als een ouder kanker krijgt, kan dat bij een kind veel vragen oproepen. Deze animatie kan vragen beantwoorden en helpt bij het in gesprek gaan met elkaar.

Kinderen helpen bij verlies en verdriet

De folder Kinderen helpen bij verlies en verdriet biedt handvatten hoe kinderen kunnen omgaan als een naaste overlijdt.