Kees Westermann, grondlegger van het ROW Expertisecentrum

Kees Westermann

Longarts Kees Westermann is de grondlegger van het ROW-expertisecentrum in het St. Antonius Ziekenhuis. Hij overleed in februari 2024 op 85-jarige leeftijd.

Westermann raakte geïnteresseerd in de ziekte van Rendu Osler Weber (ROW) nadat hij in de jaren zeventig op Curaçao geregeld te maken kreeg met patiënten met deze aandoening. Terug in Nederland was hij van 1978 tot zijn pensionering in 2003 werkzaam als longarts in het St. Antonius Ziekenhuis en bouwde daar de behandeling van patiënten en onderzoek naar ROW uit. Bij zijn afscheid werd hij koninklijk onderscheiden als Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, vooral vanwege zijn inzet voor patiënten met de ziekte van Rendu-Osler-Weber (ROW). Daarna bleef hij nog tien jaar ondersteunend actief in de zorg voor patiënten met ROW, met name ook op het gebied van research. Hij is de grondlegger van de ROW-zorg in Nederland en oprichter van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek ROW (SWORO), in 2017 omgedoopt tot Kees Westermann Fonds.