Nieuwsoverzicht Maag-Darm-Lever (MDL)

Snel en veilig onderzoek aan dunne darm dankzij PowerSpiral

powerspiral

Begin maart werd in het MDL-centrum van het St. Antonius de eerste patiënt in Nederland aan zijn dunne darm onderzocht met behulp van de eerste gemotoriseerde flexibele endoscoop: de PowerSpiral. Vanwege corona moest, net als vele andere behandelingen, ook deze nieuwste endoscopische behandeling noodgedwongen tijdelijk stoppen. Maar inmiddels zijn alweer vijftien patiënten met deze moderne ingreep snel en veilig onderzocht aan hun dunne darm.

Snel en veilig

Een spiraal op de endoscoop die wordt aangedreven door een ingebouwde motor, zorgt ervoor dat de endoscoop op een gecontroleerde manier door de dunne darm kan worden voortbewogen. Als tijdens het onderzoek een afwijking wordt gevonden kan direct worden ingegrepen. Bijvoorbeeld een stukje weefsel weg te nemen voor onderzoek, een bloeding stoppen, een vernauwing oprekken of een poliep verwijderen.

Het onderzoek met de PowerSpiral duurt korter dan een reguliere endoscopische ingreep. Bovendien is de ingreep veiliger omdat het risico op complicaties kleiner is. Dat komt omdat de scoop de darm naar zich toe trekt, waardoor de kans op perforatie van de darm kleiner is. Ook heeft de scoop een veiligheidsinstelling die de scoop tot stilstand brengt als er een te hoge druk in de darm is.

Excellence Training Centre

Met de introductie van de PowerSpiral-endoscoop in Nederland is het Maag-Darm-Lever-Centrum van St. Antonius  eveneens verkozen tot 'Excellence Centre'. Samen met de leverancier van de PowerSpiral, Olympus, verzorgt het centrum trainingen aan MDL-artsen die werkzaam zijn in andere ziekenhuizen. MDL-arts Abdul Al-toma is hier speciaal voor opgeleid.

Het St. Antonius MDL-centrum is het grootste behandelcentrum in Midden-Nederland. Met de komst van de PowerSpiral beschikt het centrum als eerst ziekenhuis in Nederland nu over alle endoscopietechnieken die nodig zijn voor het onderzoeken en behandelen van dunne darmziekten.

Voor patiënten uit de hele regio

Deze nieuwste ingreep is dan ook niet alleen weggelegd voor patiënten van het St. Antonius Ziekenhuis. Ook patiënten uit andere ziekenhuizen in Midden-Nederland worden naar het St. Antonius doorverwezen voor dit onderzoek. Bijvoorbeeld patiënten met ijzergebrek door bloedingen en ontstekingen van de dunne darm, zoals de ziekte van Crohn.

Ook patiënten met een zeer lange dikke darm zijn gebaat bij een ingreep met de nieuwe endoscoop, omdat die niet met de gebruikelijke coloscoop te onderzoeken zijn. Een derde patiëntencategorie die in aanmerking komt voor de nieuwe endoscopische behandeling zijn patiënten bij wie een ingreep aan de galstenen nodig is. Bijvoorbeeld galsteenverwijdering of het plaatsen van een stent als de galwegen lastig te bereiken zijn via de normale route, zoals na een Gastric Bypass.