Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Linda van den Heuvel

Linda van den Heuvel

In de rubriek ‘Het jasje van …’ vertellen medewerkers over hun werk in het ziekenhuis en het jasje dat ze daarbij dragen. Dit keer het verhaal van Linda van den Heuvel. Zij is physician assistant op de afdeling Traumageriatrie.

Welk jasje draag je?

“Ik draag de lange witte jas die ook de dokters dragen. Nee, ik ben geen arts, maar ik ben ook geen verpleegkundige. De physician assistant is in het leven geroepen om de artsen te ontlasten en om de zorg te verbeteren. Samen met mijn collega’s Laura van Overeem en Ilse Vasse ben ik de continue factor op deze afdeling. Wij zijn het vaste aanspreekpunt voor de patiënten en de schakel tussen de verpleegkundigen en de traumachirurg en geriater.”

Hoelang draag je dat jasje al?

“In 2016 ben ik aan de opleiding tot physician assistant begonnen en in 2019 ben ik afgestudeerd. Sindsdien werk ik in deze functie.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Op onze afdeling komen met name kwetsbare, oudere patiënten die iets gebroken hebben. Wij zijn, samen met de traumachirurg en de geriater, verantwoordelijk voor de medische zorg op de afdeling. We lopen visites, kijken hoe het met de patiënten gaat, wat iemand nodig heeft om complicaties te voorkomen en om eventuele complicaties vroegtijdig te signaleren. Bij problemen schakelen we met de traumachirurg of de geriater. Ook kunnen we veel vragen van de arts-assistenten beantwoorden. Dat zijn afgestudeerde artsen die een aantal weken op onze afdeling werken.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het contact met de patiënten en de familie vind ik heel waardevol. Daarnaast is het fijn om in een vast team te werken en samen te kijken hoe je de kwaliteit van de zorg voor deze kwetsbare mensen verder kunt verbeteren.”

Mooiste momenten?

“Die zijn er veel. Onze patiënten hebben vaak al een heel leven achter de rug. De gesprekken die ik met ze heb, vind ik heel waardevol. Ook als je samen besluit dat een operatie misschien beter niet kan doorgaan omdat het de kwaliteit van leven te veel aantast. Dat zijn intensieve, maar ook mooie gesprekken. En de succesjes zijn natuurlijk mooi. Onlangs hadden we hier een man van 96 die met een 93-jarige vriend een schuurtje aan het slopen was en daarbij was gevallen. Een dag na zijn operatie was hij alweer actief aan het revalideren. Daar kan ik wel van genieten.”

Meer weten