Neuszalf bij uw hartoperatie (instructie)

Voor en na een operatie aan het hart of grote lichaamsslagader (aorta) gebruikt u neuszalf om te voorkomen dat bacteriën uit uw neussslijmvlies uw wond kunnen infecteren.

De binnenkant van uw neus is bedekt met slijmvlies. Dit is een prettige verblijfplaats
voor bacteriën. Normaal gesproken is dat geen enkel probleem. Maar als u geopereerd wordt aan uw hart of grote lichaamsslagader (aorta) vergroten deze bacteriën de kans op wondinfecties. Om dit te voorkomen gebruikt u een speciale neuszalf die de bacteriën in uw neus doodt.

Recept voor neuszalf

U krijgt een recept voor de neuszalf. Deze kunt u bij de apotheek in het ziekenhuis ophalen. We raden u aan om dat direct te doen. Het is niet mogelijk deze zalf bij uw eigen apotheek te halen.

Wanneer gebruikt u de neuszalf?

• Om ervoor te zorgen dat de bacteriën voor de operatie weg zijn, moet u 3 dagen voor de operatie de neuszalf gaan gebruiken.
  • U gebruikt de neuszalf 3 x per dag (’s morgens, ’s middags en ’s avonds).
  • U gaat hiermee door tot en met de 3e dag na uw operatie.
  • Als u na de operatie tijdelijk niet zelf in staat bent de neuszalf aan te brengen, zal de verpleegkundige dit voor u doen.

Hoe gebruikt u de neuszalf?

Om de neuszalf goed haar werk te laten doen, is het belangrijk dat u deze op de juiste manier gebruikt. Dat gaat zo:

• Snuit eerst uw neus.
  • Pak 2 wattenstaafjes, een voor elk neusgat.
  • Doe 1 cm neuszalf op elk wattenstaafje.
  • Smeer de neuszalf voorin een neusgat met een draaiende beweging van het staafje.
  • Herhaal dit bij het andere neusgat met het tweede wattenstaafje.
  • Zet daarna uw vingers aan de buitenkant tegen uw neus, en druk uw neus zachtjes dicht.
  • Verspreid, met een wrijvende, draaiende beweging, de neuszalf goed in uw neusgaten. U houdt uw vingers daarbij dus buiten tegen uw neus gedrukt.
  • Gooi na gebruik de wattenstaafjes weg.

Let op! Neem de tube neuszalf bij de opname mee naar het ziekenhuis.

Als u nog vragen heeft, stel ze dan gerust aan uw arts of de verpleegkundigen.