14 oktober: Restart a Heart Day in het St. Antonius Ziekenhuis

Over het belang van reanimeren

Gekleurde handen

De Reanimatiecommissie van het St. Antonius Ziekenhuis organiseert op 14 oktober 2022 de Restart A Heart Day. Op deze dag staat het belang van reanimatie centraal. In ons ziekenhuis in Nieuwegein kunt u gratis een workshop 'Leer reanimeren' volgen.

Het is helaas niet meer mogelijk om u op te geven voor de workshops.

Weet u wat u moet doen bij een hartstilstand? Op 14 oktober organiseert de Reanimatiecommissie van het St. Antonius een aantal workshops in het ziekenhuis in Nieuwegein. Deelnemers krijgen een demo over reanimatie. Daarnaast geven instructeurs een basis reanimeren. Ook de burgerhulpverlening Nieuwegein sluit aan.

Deze dag is bedoeld voor inwoners uit Nieuwegein en omgeving. De workshops worden gegeven in het auditorium in Nieuwegein. In het ziekenhuis wijzen bordjes u de weg.

Wist u dat...

Bij een hartstilstand telt elke minuut. Snel beginnen met reanimatie is van groot belang en kan levens redden, zo blijkt uit ook uit onderstaande cijfers en feiten.

• In Nederland zijn er ongeveer 17.000 hartstilstanden per jaar.
  • In Nederland vinden er per jaar 8.000 reanimaties buiten het ziekenhuis plaats.
  • De gemiddelde leeftijd van iemand met een hartstilstand is 67 jaar.
  • De overlevingskans bij een hartstilstand is gemiddeld 23%, in de jaren 90 was dit 9%.
  • 70% van de reanimaties vind plaats in of rondom het huis.
  • Direct starten met reanimeren bij een hartstilstand verdubbelt de kans op overleving.
  • Ongeveer de helft van deze reanimaties berust op een hartritmestoornis, die door een elektrische schok van een AED hersteld kan worden (defibrilleren).
  • Als defibrilleren snel plaatsvindt (binnen enkele minuten na een hartstilstand) is de overlevingskans groot (50%). De kans op succesvol defibrilleren daalt met bijna 10% bij elke minuut vertraging.
  • Snel starten met reanimeren heeft in de afgelopen 15 jaar gezorgd voor een stijging in de overlevingskans van 9 naar 23 procent.

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Dan kunt u u een mail sturen naar de Reanimatiecommissie van het St. Antonius Ziekenhuis.