Langer vrij van pijn met nieuwste neurostimulator

St. Antonius Pijncentrum plaatst kleinste en duurzaamste apparaatje

Harold Nijhuis
Anesthesioloog Harold Nijhuis laat de nieuwe neurostimulator zien op de plaats waar deze geïmplanteerd wordt bij het bekken.

Een 60-jarige patiënt met ernstige pijnklachten door een beknelde zenuw in de rug (hernia) heeft deze week als een van de eersten in Nederland de Eterna neurostimulator geïmplanteerd gekregen in het St. Antonius Ziekenhuis. Het apparaatje geeft elektrische prikkels aan de zenuwen die de pijn dempen.

De Eterna is kleiner dan zijn voorgangers en heeft een batterij die veel langer meegaat. Hierdoor worden patiënten minder vaak overvallen door pijn doordat de batterij leeg is. De huidige neurostimulators moeten een paar keer per week draadloos opgeladen worden. Dit nieuwste type, van leverancier Abbott, hoeft (afhankelijk van de instellingen) maar 1x per twee maanden opgeladen te worden. Een ander voordeel van de nieuwste stimulator is dat door het kleiner formaat de kans op pocket-pijn veel kleiner is. Dat is de gevoeligheid rond de plek waar het apparaatje onder de huid is geplaatst.

De oude en de nieuwe neuro-stimulator (rechts)

Zo werkt het

Anesthesioloog Harold Nijhuis legt uit hoe hij de stimulator tijdens de half uur durende ingreep in de patiënt plaatste: “De neurostimulator wordt bij de patiënt bovenin de bil geplaatst en aangesloten op een draadje met elektroden ter hoogte van het ruggenmerg in de zogeheten epidurale ruimte achter de ruggenwervels. Deze electrode is al eerder in de patiënt geplaatst en geeft vanaf nu kleine stroompulsen af aan de zenuwen in het ruggenmerg. Die prikkels verminderen de pijn bij patiënten. De sterkte en frequentie van de prikkels kunnen na plaatsing van het apparaatje aangepast worden voor optimale pijnbestrijding.

,,We zijn trots en vooral blij dat we deze nieuwste technologie op het gebied van pijnbestrijding als een van de eersten in Nederland vanaf nu kunnen inzetten bij patiënten met ernstige pijnklachten”, zegt Nijhuis. ,,Dit geeft hen een veel betere kwaliteit van leven.”

Verbluffende resultaten

Met behulp van neurostimulatie worden verbluffende resultaten behaald. Mensen die jarenlang leden onder ernstige pijnen, zijn daarvan grotendeels verlost. Het principe van deze behandeling bestaat inmiddels ruim een halve eeuw en is in de loop der tijd steeds verder verfijnd.

Patiënten die in aanmerking komen voor een modulator zijn vooral mensen met een rug- of nekhernia die geopereerd zijn maar bij wie een operatie en andere behandelingen niet voldoende hielpen. Ook patiënten met dystrofie (CRPS) en diabetespatiënten met ernstige zenuwpijn in voeten en onderbenen kunnen voor de modulator in aanmerking komen.

St. Antonius Pijncentrum

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft inmiddels meer dan dertig jaar ervaring met neurostimulatoren. Jaarlijks krijgen zo’n 130 patiënten die in leeftijd variëren van 25 tot 90 jaar er één. Het St. Antonius is één van de grootste pijncentra in Nederland. ,,Ons pijncentrum is toonaangevend in Nederland, in Europa en is zelfs wereldwijd erkend om onze expertise”, aldus Nijhuis.