Podcastserie Ontroostbaar geeft inzicht in impact van huilbaby

abc-poli

Hoe is het om een baby te hebben die veel huilt? En wat kun je dan doen? De nieuwe, driedelige podcastserie Ontroostbaar biedt betrouwbare informatie en erkenning. Het kan namelijk iedereen overkomen en de impact kan enorm zijn. De eerste aflevering verschijnt op dinsdag 5 september 2023. De podcast is gemaakt in opdracht van kinderarts Ineke de Kruijff van het St. Antonius Ziekenhuis. “Ik wil het taboe rond huilbaby’s doorbreken. ”

In Ontroostbaar horen we Esther en Jesse en Rosalie en Marvin. Beide stellen kregen kortgeleden een baby die bovenmatig veel huilde. Ze vertellen over de intensiteit daarvan, onbegrepen worden en zoeken naar een oplossing. “Het huilen ging door merg en been”, vertelt moeder Esther. “Soms kwamen we op tien uur huilen per dag uit. Ik moest zelf ook de hele dag huilen.”

ontroostbaar

Gehoord en begrepen

De impact van huilbaby’s wordt niet altijd gezien, maar kan groot zijn, blijkt uit de nieuwe podcastserie. Zo lopen ouders van een huilbaby (die met hun kindje naar het ziekenhuis gaan) veel meer risico op een depressie dan ouders van een niet-huilbaby.

Samen met jeugdarts Willemien Klazema (GGD regio Utrecht) vertelt De Kruijff in Ontroostbaar welke zorg kan helpen. Ook belichten zij de laatste ontwikkelingen: jaarlijks worden naar schatting zevenhonderd baby’s vanwege huilen opgenomen in het ziekenhuis, maar door de impact van een opname kiezen artsen steeds vaker voor meer begeleiding thuis en poliklinische hulp. "Door deze podcast kunnen toekomstige ouders van een huilbaby zich op een gemakkelijke en prettige manier al enigszins voorbereiden", zegt De Kruijff. "Daarnaast krijgen ouders van een huilbaby dankzij deze serie meer erkenning. Zij worden gehoord en begrepen. Zo kan ik dus ook iets terug doen voor al die ouders die ik de afgelopen 20 jaar in het ziekenhuis heb gezien en begeleid."

Luisteren en meer info

De eerste aflevering van Ontroostbaar verschijnt dinsdag 5 september, aflevering 2 en 3 volgen op 12 en 19 september. De trailer staat nu al online. Luisteren kan onder meer via SpotifyApple Podcasts en Google Podcasts.

Journalisten Maarten Dallinga en Denise Hilhorst maakten Ontroostbaar in opdracht van kinderarts Ineke de Kruijff. Zij promoveerde op huilbaby’s en stond aan de wieg van de ABC-poli (Advanced Baby Care), een speciaal spreekuur voor huilbaby’s in het St. Antonius. Je vindt meer informatie over (de zorg voor) huilbaby’s op www.antoniusziekenhuis.nl/ontroostbaar.

Over de podcastmakers

Dallinga en Hilhorst maakten eerder samen de populaire podcastserie Zwarte Muisjes, over psychische problemen rond de zwangerschap. Dallinga maakte meer dan vijftien podcastseries, waarvan twee werden onderscheiden met journalistieke prijs de Tegel.

Deze podcast kwam tot stand met financiële steun van het St. Antonius Ziekenhuis Utrecht/Nieuwegein, Landelijk Kenniscentrum Psychiatrie en Zwangerschap (LKPZ) en dankzij crowdfunding.