Kindergeneeskunde

ABC-poli: voor ouders van een huilbaby

Ieder jaar worden er in Nederland ongeveer 700 baby’s opgenomen in het ziekenhuis omdat zij veel huilen. In maar 5% van de gevallen heeft dit een medische oorzaak. Wanneer uw baby overmatig huilt, kan dit voor veel stress zorgen. We helpen u graag op onze ABC-poli.

Ouders kunnen door de huisarts en jeugdarts direct verwezen worden naar de ABC-poli (Advanced Baby Care). Op deze poli wordt de baby gezien door een ervaren kinderarts samen met een medisch pedagogisch zorgverlener.

De eerste afspraak

Op de ABC-poli bespreken we eerst uitgebreid de symptomen. Vervolgens wordt uw baby door de kinderarts lichamelijk onderzocht. Hierbij is er uitgebreid aandacht voor de groei en ontwikkeling. De medisch pedagogisch zorgverlener helpt u bij het troosten van uw baby, bijvoorbeeld door het aanleren van de 5S troostmethode.

Ineke de Kruijff liggend

Na het bezoek

Na het bezoek gaat u naar huis met een plan en (digitale) informatie om na te lezen. Na twee weken volgt een videoafspraak samen met de verwijzend huisarts of jeugdarts. Als er vervolgzorg nodig is, bespreken we welke zorg nog in het ziekenhuis moet gebeuren en welke zorg door de verwijzer wordt gegeven. Zo zijn alle zorgverleners om het gezin heen betrokken en weet u bij wie u voor wat terecht kunt.

Meer informatie

De juiste betrouwbare, goed vindbare (digitale) informatie over huilbaby's is voor ouders van groot belang. Op deze pagina vindt u veel betrouwbare podcasts, video's, artikelen en meer. Lees ook dit artikel over de impact van een huilbaby op ouders.

Expertise en ervaring

Dr. Ineke de Kruijff, kinderarts, en drs. Karola de Graaf, kinderarts in opleiding, hebben als missie de beste zorg te bieden aan baby's die overmatig huilen. Zij willen samen met andere zorgverleners zorgen voor 'een paraplu in de regen'.

paraplu

In 2022 zijn zij gestart met de Basis Baby Care (BBC) en de Advanced Baby Care (ABC) poli. Op het BBC-spreekuur worden baby's die excessief huilen gezien door de huisarts of het consultatiebureau. Binnen de ABC-poli in het ziekenhuis vindt nauwe afstemming plaats tussen de kinderarts en medisch pedagogisch zorgverlener, en de huisarts of de jeugdarts/-verpleegkundige van het consultatiebureau.