St. Antonius onderzoekt bloedprikken met robot

bloedprikrobot

Robots die bloed afnemen bij patiënten. Daar zijn drie ziekenhuizen, onder wie het St. Antonius Ziekenhuis, een studie naar gestart. De eerste resultaten zijn positief.

“De bloedprikrobot is een uitkomst in deze tijd waarin het zoeken is naar voldoende personeel, maar ook een voordeel voor de patiënt. De robot is heel secuur”, legt Thijs van Holten, klinisch chemicus in het St. Antonius en betrokken bij het onderzoek, uit. “Verpleegkundigen vinden de bloedvaten door te kijken en te voelen, maar de bloedprikrobot doet dit geautomatiseerd. Dat kan bijvoorbeeld prettiger zijn voor patiënten van wie de aders vrij diep liggen.”

Pleister

De patiënt neemt plaats in de stoel van de bloedprikrobot en legt de arm in de houder. De robot pakt een schone naald, desinfecteert de huid, maakt een echo van de armplooi en zoekt met behulp van infraroodlicht naar een geschikte ader. Als die is gevonden, prikt de robot - precies diep genoeg - op de juiste plek. Na afloop voorziet het apparaat de patiënt ook nog van een pleister.

Patiënten die geprikt zijn door de robot zijn erg positief, volgens Van Holten. “Ze zijn enthousiast over de techniek en geven aan de prik nauwelijks te voelen.” Een ander pluspunt: dankzij de bloedprikrobot kan het zomaar eens zijn dat de wachtrijen op de poli bloedafname een stuk korter worden. “Het is soms een uitdaging om de roosters rond te krijgen. Met de robots erbij kunnen we hopelijk meer mensen helpen, waardoor patiënten minder lang hoeven te wachten voordat ze aan de beurt zijn.”

thijs van holten

Vervolgstudie

Het St. Antonius is samen met Result Laboratorium – onderdeel van het Albert Schweitzer –  en het OLVG (Lab) het eerste ziekenhuis dat de bloedprikrobot, ontwikkeld door het Utrechtse bedrijf Vitestro, aan het testen is. Binnenkort start een vervolgstudie en wordt de robot nogmaals uitvoerig getest. Het doel is het behalen van een CE-markering, waaruit moet blijken of het apparaat voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. Als dat het geval is, zou het kunnen zijn dat de robot daadwerkelijk een plekje krijgt bij ons op de poli bloedafname.