St. Antonius ontvangt koppelbedden van Roparun

Koppelbed brengt dierbaren dicht bij elkaar

koppelbed

Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht heeft deze week twee koppelbedden in gebruik genomen. Een koppelbed heeft een verstelbaar bedframe en speciaal matras en kan eenvoudig naast een ander bed worden geplaatst. Hierdoor kunnen geliefden en dierbaren dicht bij elkaar zijn. “Als mensen jaar in jaar uit samen in één bed liggen kan het veel rust geven als dit ook in het ziekenhuis mogelijk is”, aldus Sita Splinter, leidinggevende van het Palliatief Adviesteam.

“Als naasten ook ‘s nachts bij hun stervende dierbare in het ziekenhuis willen zijn, lagen ze voorheen vaak op een stretcher of apart bed in de hoek. Nadeel hiervan is natuurlijk de afstand”, legt Sita uit. “We schoven de bedden ook wel tegen elkaar aan, maar dan had je een hoogteverschil of gleuf tussen de bedden. Met het koppelbed hebben we daar nu geen last meer van.”

Het bed bestaat uit een verstelbaar frame met afstandsbediening, waarmee je de gewenste hoogte kunt instellen. Het speciale koppelmatras heeft een verbreding, waardoor je hem naadloos aan het andere bed kunt schuiven. De bedden worden niet alleen gebruikt voor patiënten in hun laatste levensfase, maar ook ingezet bij verwarde, oudere patiënten.

Comfort en rust

“Met het koppelbed voegen we comfort en kwaliteit van leven toe”, zegt Sita. “Vaak willen mensen de laatste dagen van hun leven dicht bij elkaar doorbrengen. Jaar in jaar uit in één bed; dat doorzetten in het ziekenhuis kan veel comfort en rust geven. Ook als je erg verward bent, is het fijn om samen te zijn. Spanning, angst en pijn kunnen verminderen als bijvoorbeeld je partner blijft slapen en dicht bij je is.”

Roparun

Het St. Antonius kreeg de bedden van Stichting Roparun, die tijdens hun estafetteloop geld ophaalt voor goede doelen in de oncologische en palliatieve zorg. Een van de projecten die Stichting Roparun dit jaar ondersteunt, is de inzet van koppelbedden. Het St. Antonius is Roparun erg dankbaar voor de bedden. “Naast medische zorg vinden we in het St. Antonius ook aanvullende zorg erg belangrijk. Zo bieden we hand- en voetmassage aan en kunnen we waakmaatjes inzetten bij stervende patiënten. Een koppelbed is ook een mooi voorbeeld van aanvullende zorg.”

Ook op locatie Nieuwegein zijn vorige week koppelbedden neergezet. Volgens Splinter voorzien de bedden zeker in een behoefte. “Het draait allemaal om kwaliteit van leven; ook in de laatste levensdagen van patiënten en naasten. Ook deze zorg moet goed zijn. Je krijgt hiervoor maar één kans. Ook voor familie is deze periode vaak zwaar en beladen; ook zij kunnen maar één keer afscheid nemen en je wil dat ze dat goed kunnen doen. Een koppelbed kan daarbij helpen.”