St. Antonius rondt VIPP-5 programma succesvol af

Vrouw achter haar laptop

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft een mooie stap gezet in het digitaal toegankelijk maken van medische gegevens van en voor patiënten. Op 5 juli heeft het St. Antonius namelijk het gehele Versnellingsprogramma voor Informatieuitwisseling Patiënt en Professional (VIPP-5) succesvol afgerond. Dit betekent dat u diverse medische gegevens die bij het St. Antonius geregistreerd staan, kunt verzamelen en bekijken in uw persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO).

Gegevens bekijken in uw PGO

U kunt de volgende gegevens die bij het St. Antonius geregistreerd staan in uw persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) verzamelen en bekijken:

1. Belangrijke medische basisgegevens zoals de medicijnen die u gebruikt, uitslagen van laboratoriumonderzoek ( bijv. bloedonderzoek) en uw aandoeningen en allergieën.
  2. Correspondentie van het St. Antonius met andere zorgverleners.
  3. Verslagen van en radiologisch onderzoek (bijv. een röntgenfoto of scan).
  4. Vragenlijsten die u via Mijn Antonius heeft ingevuld.

Gegevens uitwisselen met andere zorginstellingen

Daarnaast kan het St. Antonius de hierboven genoemde medische basisgegevens en correspondentie nu eenvoudiger uitwisselen met andere zorginstellingen als dat nodig is voor uw zorg. U kunt hieraan meehelpen door het St. Antonius toestemming te geven om uw medische gegevens met andere zorginstellingen te delen. Deze toestemming kunt u vastleggen in ons patiëntenportaal Mijn Antonius of in het ziekenhuis doorgeven aan de medewerkers van het Inschrijfbureau.

Jippe Balt, cardioloog, is blij met deze ontwikkeling: “We kunnen op een betrouwbare, veilige en snelle manier patiëntgegevens uitwisselen met andere ziekenhuizen. Denk aan belangrijke gegevens als uitslagen van laboratoriumonderzoek, medicatie, allergieën en informatie over ziekenhuisopnames, onderzoeken en operaties die een patiënt heeft gehad. Dit vergroot de patiëntveiligheid en maakt ons werk gemakkelijker.

Wat is een PGO?

Veel mensen gebruiken nu al het patiëntportaal van hun huisarts of ziekenhuis. Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) kan hierop een waardevolle aanvulling zijn. Een PGO is een app of een website waarin gebruikers hun gezondheidsgegevens kunnen verzamelen. Zo kunnen zij op 1 plek de informatie van bijv. hun huisarts, fysiotherapeut, verloskundige en het ziekenhuis verzamelen en inzien.

Mijn Antonius blijft belangrijk

Daarnaast blijft Mijn Antonius onverminderd belangrijk, omdat u hier toegang heeft tot extra functionaliteiten. Bijvoorbeeld afspraak maken (wijzigen en afzeggen), een vraag stellen aan uw zorgverlener, vragenlijsten invullen, herhaalrecepten aanvragen etc. Ook blijft Mijn Antonius het kanaal waarmee wij veilig met u kunnen communiceren en persoonlijke en vertrouwelijke informatie met u kunnen delen. Via PGO’s is dit (nog) niet mogelijk.

Meer informatie over PGO’s vindt u op PGO.nl.