Proef met heruitgeven van medicijnen bespaart al 600.000 euro

medicijnen

Er is al 600.000 euro bespaard met een proef waarbij medicijnen opnieuw worden uitgegeven. Het St. Antonius is een van de ziekenhuizen die meedoet aan deze studie, door medicatie die thuis overblijft na een kwaliteitscontrole opnieuw te verstrekken.

Elk jaar wordt er voor minimaal 100 miljoen euro aan ongebruikte medicijnen weggegooid in Nederland. Bijvoorbeeld omdat een te grote hoeveelheid wordt voorgeschreven, iemand overgaat op een ander geneesmiddel of de patiënt is overleden. Het St. Antonius probeert samen met het Radboudumc, UMC Utrecht en het Jeroen Bosch Ziekenhuis deze verspilling tegen te gaan.

De studie loopt nog tot volgend jaar, maar de tussentijdse resultaten zijn nu al veelbelovend. Inmiddels zijn er 315 ongebruikte medicijndoosjes ingezameld, waarvan er 235 konden worden hergebruikt. Daarmee is inmiddels 600.000 euro bespaard. “We zijn er trots op dat het St. Antonius als een van de eerste ziekenhuizen in de wereld hiermee een belangrijke bijdrage kan leveren aan het tegengaan van medicijnverspilling”, aldus Desirée Burgers, ziekenhuisapotheker in het St. Antonius.

Kwaliteitscheck

Bij de proef wordt een temperatuurchip op de medicatie aangebracht, zodat te controleren is of de bewaartemperatuur niet is overschreden. Ook krijgen de medicijnen een speciale zegel, waardoor te zien is of ze niet geopend zijn. Medicijnen die aan alle kwaliteitscriteria voldoen worden aan een andere patiënt verstrekt die hetzelfde medicijn nodig heeft.

Volgend jaar zijn de definitieve resultaten van de proef bekend.