Nieuwsoverzicht Nucleaire Geneeskunde

Nieuwe behandeling prostaatkanker met zelfgemaakte radioactieve stof lutetium-PSMA

Jules Lavalaye met patiënt
Nucleair geneeskundige Jules Lavalaye dient via een infuus lutetium-PSMA toe bij patiënt

Wanneer prostaatkanker is uitgezaaid en geen andere genezende behandeling meer mogelijk is, kunnen patiënten in ons ziekenhuis nu behandeld worden met lutetium-PSMA therapie. Deze radioactieve stof wordt in ons eigen radionucliden-laboratorium gemaakt. Een levensverlengende behandeling die de kwaliteit van leven verbetert.

Bij sommige mannen met uitgezaaide prostaatkanker werken hormoon- en chemotherapie niet meer, of deze therapieën kunnen om een andere reden niet gegeven worden. Dan kan de behandeling met lutetium-PSMA therapie een mogelijkheid zijn. “De lutetium-PSMA therapie wordt in Nederland op steeds meer plaatsen ingezet, maar landelijke beschikbaarheid is er nog niet. Nu lutetium-PSMA in ons eigen ziekenhuis wordt bereid, hoeven we patiënten niet meer te verwijzen naar andere ziekenhuizen,” vertelt nucleair geneeskundige Jules Lavalaye.

Zelf lutetium-PSMA maken

Om zelf de lutetium-PSMA te maken was een heel traject nodig, waarvoor een speciale labelingsmodule werd aangeschaft. Met dit apparaat kan de radioactieve stof lutetium-177 aan PSMA (Prostaat Specifiek Membraan Antigeen) gebonden worden. Jules Lavalaye legt uit: “Radioactieve stoffen, zoals lutetium-177, kunnen kankercellen kapot maken of de groei remmen met straling. PSMA bindt zich aan de prostaatkankercellen in je lichaam. Door lutetium-177 aan PSMA te verbinden, komt de straling direct bij de tumorcellen om daar zijn werk te doen.”

Roeland Vis
Apotheker Roeland Vis bij de labelingsmodule waarin lutetium-PSMA wordt gemaakt.

De kwaliteit van leven verbetert

Lutetium-PSMA kan prostaatkanker niet genezen, maar het kan wel zorgen voor een langere levensduur en een betere kwaliteit van leven. Lavalaye: “De therapie wordt meestal 4 tot 6 keer gegeven met 6 weken tussentijd. Na iedere behandeling zie je een afname van tumoren. Ook nemen de klachten af. Patiënten die eerst erg moe waren en pijn hadden, worden actiever. Zo kan een patiënt bijvoorbeeld weer flinke stukken wandelen.”

Bij ongeveer de helft van de patiënten die deze therapie krijgen, zien we dat de activiteit van de tumoren afneemt. Waarom bij andere patiënten de therapie niet aanslaat, wordt nog onderzocht. "Gelukkig heeft deze behandeling over het algemeen weinig bijwerkingen, ook wanneer deze niet aanslaat. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je je de eerste dagen moe of niet lekker voelt,” vertelt Lavalaye.

scan afname activiteit tumoren na lutetium-PSMA
Afname van tumoractiviteit op de post-therapie scan na drie behandelingen met lutetium-PSMA.

Patiënten krijgen deze radioactieve stof via een infuus toegediend op de afdeling Nucleaire Geneeskunde. Daarna verblijven patiënten in dagbehandeling in een speciale kamer vanwege de straling. Aan het einde van de middag wordt een scan gemaakt en daarna kunnen patiënten naar huis. Op onze website is patiënteninformatie te vinden over lutetium-PSMA therapie bij de behandeling van prostaatkanker.