Nieuwsoverzicht Urologie

'Ballenalarm' vraagt aandacht voor zaadbalkanker

ballenalarm

Ieder jaar krijgen ongeveer 1000 mannen de diagnose zaadbalkanker, ook wel teelbalkanker genoemd. Het gaat vaak om mannen tussen de 15 en 40 jaar en is daarmee de meest voorkomende kanker bij jonge mannen. Als je er op tijd bij bent, is er een grote kans op genezing. Daarom is het ‘Ballenalarm’ geïntroduceerd, een initiatief van Berend van Doorn, ANIOS in ons ziekenhuis.

Mannen worden opgeroepen om op elke eerste maandag van de maand, als het luchtalarm te horen is, zichzelf te controleren op zaadbalkanker. In een filmpje van 30 seconden legt Philip Freriks uit hoe mannen zichzelf moeten controleren, en waar op te letten: "Je checkt iedere bal apart. Met de ene hand pak je de bal vast, met de andere zoek je naar knobbels, hardheid en veranderingen."

Berend van Doorn, ANIOS, nam het initiatief tot de video. "Veel vrouwen controleren zichzelf al regelmatig op borstkanker. Maar het is minder gebruikelijk dat mannen zichzelf onderzoeken op zaadbalkanker; terwijl dat net zo belangrijk is. Ik wilde graag een video maken om mannen hierop te wijzen en ook uit te leggen hoe ze zichzelf kunnen controleren."

Harm van Melick, uroloog in ons ziekenhuis, werkte ook mee. “November is toch een beetje de mannenziektemaand en een campagne voor teelbalbanker is erg belangrijk. Hoe eerder je erbij bent; hoe groter de kans om te genezen.”