Vruchtbaarheidscentrum

Veelgestelde vragen Vruchtbaarheidscentrum

Algemene vragen

Wilt u een kopie van (een deel) van uw patiëntendossier, dan kunt u dit bij ons opvragen. Op onze pagina medisch dossier opvragen leest u hoe. 

Noteer hierbij onder "welke gegevens wilt u ontvangen":

  • Medisch dossier
  • Anders, nl: LSFD

Herhaalrecepten kunnen aangevraagd worden via de Mijn Antonius app. Staat uw medicatie er niet bij, dan kunt u een bericht sturen via Mijn Antonius. Komt u er niet uit? Bel dan naar de poli gynaecologie. 

Wij doen geen uitspraken over vitamines en supplementen. Laat u adviseren door de drogist. 

Voor het bespreken van de uitslagen moet een afspraak gepland worden. Heeft u na het bloedprikken nog geen afspraak staan? Stuur dan een bericht via Mijn Antonius om een afspraak in te plannen of loop langs de balie.

We geven sommige uitslagen vrij, zodat deze zelf in kunt zien via Mijn Antonius. Dit duurt 14-21 dagen afhankelijk van de uitslag en is niet voor elke uitslag mogelijk. 

Heeft u meerdere vragen dan kunt u dit het beste doen tijdens een telefoongesprek of een telefonisch consult. U kunt een bericht sturen via Mijn Antonius om een telefonische afspraak in te plannen. 

Korte vragen kunnen ook gesteld worden door middel van een Mijn Antonius bericht. Deze proberen we zo snel mogelijk te beantwoorden.

Ja, wij werken samen met maatschappelijk werk en een fertiliteitscoach. Vraag hiernaar bij de arts of fertiliteitsassistente. 

Vragen over afspraken

Voor de eerste afspraken moeten jullie samen komen. Ook bij bepaalde afspraken in het verdere traject kan het nodig zijn samen te komen, bijvoorbeeld wanneer u verandert van behandeling. Voor de echo’s is het niet nodig om samen te komen, maar dit mag wel. 

Voor bepaalde afspraken kunt u een voorkeur opgeven, maar we kunnen hier niet altijd rekening mee houden. In dit traject is de timing van de afspraken belangrijk. Sommige afspraken, echo’s en behandelingen moeten op een bepaalde dag in de cyclus plaatsvinden. Het kan gebeuren dat er op de dag van afspraak alleen een mannelijke arts spreekuur heeft. Ook kan het zijn dat het spreekuur van een vrouwelijke arts al vol is. In dat geval is het niet mogelijk om een vrouwelijke arts te zien.

Echo’s en gesprekken kunnen op alle drie de locaties van het St. Antonius Ziekenhuis plaatsvinden; Woerden, Utrecht of Nieuwegein. Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw voorkeur voor locatie en/of arts.

De inseminaties en ivf-puncties zijn altijd in Utrecht. In het weekend vinden de echo’s ook alleen in Utrecht plaats. HSG’s zijn alleen in Nieuwegein en altijd op donderdagmiddag.

Bekijk altijd de afspraakbevestiging in Mijn Antonius zodat u weet waar uw afspraak plaatsvindt.

Voor een telefonische afspraak hoeft u niet naar het ziekenhuis te komen. Wij bellen u met een anoniem of een 088-nummer. 

Als u ons telefoontje hebt gemist, vragen we u om ons níét terug te bellen. Wij bellen u zelf later terug. 

In het weekend doen wij alleen de noodzakelijke behandelingen en echo’s. Het laboratorium is gesloten. Bloed prikken is alleen mogelijk als dit door de arts aangevraagd wordt. We zijn telefonisch alleen bereikbaar voor spoedvragen en afspraken die nodig zijn op zeer korte termijn, zoals bij een positieve ovulatietest.

Staat uw afspraak voor vandaag of morgen ingepland? Neem dan telefonisch contact op om uw afspraak te verzetten.

Vindt u afspraak op langere termijn plaats? Stuur dan een bericht via Mijn Antonius. 

Vragen voor nieuwe patiënten

Wij hanteren een leeftijdsgrens tot en met 42 jaar. In het 42e levensjaar kan het zijn dat een behandeling niet (volledig) vergoed wordt. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar.

Voor een nieuwe afspraak is een verwijzing nodig, ook bij een second opinion. U kunt telefonisch contact opnemen om een afspraak in te plannen. Voordat u belt, is het van belang dat zowel u als uw eventuele partner een Mijn Antonius account aanmaakt. Voor de eerste afspraak moeten u en uw eventuele partner vragenlijsten invullen. Vaak moet bij een eventuele partner vooraf ook een semenanalyse gedaan worden.

Bent u al eerder bij ons geweest vanwege een kinderwens? Dan is een nieuwe verwijzing niet nodig. 

Vragen over donoropties en buitenlandse trajecten

In principe doen wij geen echo’s of ander onderzoek (bloedonderzoek of medicijnen voorschrijven) voor mensen die een behandeling in het buitenland krijgen. De buitenlandse kliniek is daar zelf verantwoordelijk voor. Er zijn enkele uitzonderingen: 

  • Mensen die een Preïmplantatie Genetische Test (PGT) in het buitenland krijgen bij een erfelijke afwijking vanwege lange wachttijden in Nederland.
  • Mensen die eiceldonatie (niet anoniem) in het buitenland krijgen. 
     

In die gevallen krijg u eerst een telefonisch consult bij een van onze artsen, en kunt u daarna een echo laten plannen of bloedonderzoek aanvragen.

Nee, wij hebben hier geen laboratorium voor en kunnen deze trajecten daarom niet aanbieden.

Ja, wij werken samen met de European Sperm Bank (ESB) en Cryos International. 
Ons ziekenhuis heeft geen mogelijkheid om sperma op te slaan. Dit gebeurt bij het MCK Leiderdorp. Tijdens uw behandeltraject zult u of iemand in uw omgeving dus op de dag van de inseminatie/punctie naar Leiderdorp moeten om het rietje te halen. 

Bovenstaande wordt verder uitgelegd tijdens het eerste consult. 

Ja, maar wij vriezen geen sperma in. De donor zal dus op de dag van de inseminatie of punctie naar het ziekenhuis moeten komen om dit in te leveren. 

De donor zal daarbij zolang de behandelingen lopen iedere drie maanden langs moeten komen voor lab- en urinetesten op overdraagbare ziektes. 

Bovenstaande wordt verder uitgelegd tijdens het eerste consult. 

Terug naar boven