Geboortezorg

Veelgestelde vragen over de uitbreiding van Geboortezorg

Op 24 april 2024 zijn er extra verlos-, kraam- en neosuites in gebruik genomen bij Geboortezorg in Utrecht.  Hier vindt u antwoord op de meest gestelde vragen.

Algemeen

Er is in totaal ca. 6.500 m2 bij gebouwd. Dit omvat de uitbreiding van Geboortezorg en een nieuwe Kinder- en jeugdafdeling.

Door de concentratie van zorg op één locatie (verplaatsing van de Kinder- en jeugdafdeling naar Utrecht en het openen van een Kinder-SEH in Utrecht) kunnen we ons personeel efficiënter inzetten. In plaats van het verdelen van personeel over twee locaties kan personeel nu op één locatie worden ingezet.

• De Kinder- en jeugdafdeling (kinderverpleegafdeling), inclusief het resterende deel van de kinderdagbehandeling die nu nog op locatie Nieuwegein aangeboden wordt.
  • Spoedzorg voor kinderen. Dit wordt nu op drie plekken op twee locaties geleverd. Hier komt een nieuwe Spoedeisende Hulp speciaal voor kinderen in Utrecht voor in de plaats.
  • Neonatale Post Intensive Care/High Care (veelal na behandeling in het Wilhelmina Kinderziekenhuis). Deze zorg is al in 2022 verhuisd naar Utrecht, maar krijgt nu een eigen afdeling met meer capaciteit.

De poli Kindergeneeskunde voor poliklinische afspraken van kinderen tot 18 jaar blijft zowel in Nieuwegein als in Utrecht en in Woerden.

Uitbreiding Geboortezorg

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft in 2019 Geboortezorg geconcentreerd op locatie Utrecht. Om onze bijdrage te leveren in de regio aan de groeiende vraag naar klinische geboortezorg, zijn er nu extra kraam-, verlos- en neo-suites bijgebouwd. Hiermee kan het St. Antonius ca. 500 extra bevallingen per jaar begeleiden (nu zijn dat er ca. 3500).

We kunnen na de ingebruikname circa 500 bevallingen per jaar meer begeleiden. Nu zijn dat er ca. 3500 per jaar.

We hopen met deze uitbreiding dit soort situaties inderdaad verder te beperken. We kunnen hierdoor nog beter onze bijdrage leveren in de regio aan de groeiende vraag naar geboortezorg, zowel voor 1e lijns bevallingen (bevallen in het ziekenhuis onder begeleiding van de verloskundige) als klinische geboortezorg (onder begeleiding van een gynaecoloog). Overigens is acute geboortezorg ook nu al goed geregeld in de regio. Een bevallende vrouw kan altijd in een centrum terecht,  is dat nu misschien niet altijd in de regio of in het centrum van eigen keuze.