Nieuwsoverzicht Kindergeneeskunde

St. Antonius breidt geboortezorg uit en opent nieuwe Kinder- en jeugdafdeling en Spoedeisende Hulp voor kinderen in Utrecht

Vanaf 19 juni 2024 compleet aanbod gezinsgerichte zorg in Utrecht

Speelplein kinderafdeling

Op woensdag 24 april werden de eerste baby’s geboren in de nieuwe aanbouw bij het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht. De rest van de aanbouw wordt op 19 juni a.s. in gebruik genomen. Dan opent het St. Antonius de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling en een nieuwe Spoedeisende Hulp voor kinderen op locatie Utrecht. De kinderafdeling verhuist dan van Nieuwegein naar Utrecht. Samen met de extra verlos-, kraam- en neosuites voor Geboortezorg maakt het St. Antonius zo het aanbod van gezinsgerichte zorg in St. Antonius Utrecht compleet.

Als straks de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling open gaat, gaat ook de wens in vervulling om de gezinsgerichte zorg, waarbij het gezin centraal staat, nog verder uit te breiden en te verbeteren. Op de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling krijgt elk kind een eigen kamer met voldoende ruimte om de rest van het gezin te ontvangen en te betrekken bij de zorg. Er is in het St. Antonius al ruim ervaring opgedaan met dit concept (Family Centered Care) sinds de komst van Geboortezorg op locatie Utrecht in 2019. Zowel door ouders als door medewerkers wordt deze vorm van zorg zeer positief gewaardeerd.

Spoedeisende hulp speciaal voor kinderen

Ook de spoedzorg voor kinderen verhuist mee van Nieuwegein naar Utrecht. Daar opent het St. Antonius een speciale Spoedeisende Hulp voor kinderen (Kinder-SEH). Op dit moment is de spoedzorg voor kinderen in het St. Antonius verdeeld over drie plekken op 2 locaties: op de SEH en op de kinderafdeling in Nieuwegein en op de SEH in Utrecht.

Kinderarts Nienke Vet: “Kinderen, zorgverleners, kennis, ervaring en apparatuur zijn nu erg verspreid. Dat is geen ideale situatie voor de beste kinderspoedzorg. Daarom brengen we alles samen op één plek waar meer aandacht is voor het kind en alle faciliteiten op 1 plek aanwezig zijn. SEH-artsen en -verpleegkundigen werken nauw samen met kinderartsen en kinderverpleegkundigen. De aparte wachtkamer en behandelkamers zijn kindvriendelijk ingericht en kinderen worden beter afgeschermd van de acute zorg voor volwassenen. We willen kinderen zo veel mogelijk rust bieden en zo min mogelijk pijn laten ervaren.”

Uitbreiding geboortezorg

Naast de Kinder- en jeugdafdeling en Kinder-SEH zijn in de nieuwe aanbouw bij het St. Antonius in Utrecht vandaag dus al de extra verlos-, kraam- en neosuites in gebruik genomen. Deze uitbreiding is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar klinische geboortezorg in de regio. Met deze extra ruimte kan het St. Antonius op termijn ca. 500 extra bevallingen per jaar begeleiden (nu zijn dat er ca. 3.500 per jaar).

Pas in 2035 verhuizing andere zorg

Het St. Antonius benadrukt dat de verhuizing van de Kinder- en jeugdafdeling los staat van de toekomstige verhuizing van het ziekenhuis in Nieuwegein naar Utrecht. Dit is onderdeel van eerdere planvorming. Pas rond het jaar 2035 concentreert het St. Antonius andere ziekenhuisfuncties in Utrecht. Tot die tijd blijft de huidige zorg verdeeld over beide ziekenhuislocaties. Lees hierover ook dit bericht: St. Antonius kiest voor Utrecht als centrale locatie in de toekomst | St. Antonius Ziekenhuis

Wat betekent dit vanaf 19 juni 2024 voor u?

Als uw kind spoedeisende hulp nodig heeft of opgenomen moet worden, kunt u vanaf 19 juni 2024 terecht bij onze ziekenhuislocatie in Utrecht. Mensen in Nieuwegein en in de brede omgeving rondom Nieuwegein moeten dan wat langer reizen voor een bezoek aan de Kinder- en jeugdafdeling of de Kinder-SEH. Voor anderen, wonend in de omgeving van Utrecht, komt deze zorg wat dichterbij, aangezien zij hiervoor nu naar Nieuwegein moeten reizen.

Als uw kind spoedeisende hulp nodig heeft, neemt u altijd eerst contact op met de huisarts of de huisartsenspoedpost in de eigen omgeving. Als de huisarts uw kind naar de Spoedeisende Hulp van het St. Antonius verwijst, wordt u verwacht op onze locatie in Utrecht (Leidsche Rijn). Daar is (vanaf 19 juni 2024) alle expertise aanwezig om kwalitatief hoogwaardige zorg voor kinderen te geven. Voor poliklinische afspraken voor kinderen tot 18 jaar, kunt u zowel terecht op onze locaties in Nieuwegein, Utrecht en Woerden.

Zo handelt u als een kind spoedzorg nodig heeft

U belt:

• 112 bij een levensbedreigende situatie
  • de huisarts als het niet levensbedreigend is (of raadpleeg eerst Thuisarts.nl)
  • de huisartsenpost, bij niet-levensbedreigende spoedzorg in de avond, nacht of weekend

Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden over de verhuizing.

Bekijk ook deze verhuiskaart met informatie:

Verhuiskaart spoedzorg kinderen