Kindergeneeskunde

Veelgestelde vragen over de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling en de Kinder-SEH

Op 19 juni 2024 verhuizen de Kinder- en jeugdafdeling en de spoedzorg voor kinderen van Nieuwegein naar Utrecht. Hier vindt u antwoord op de meest gestelde vragen.

Algemeen

Er is in totaal ca. 6.500 m2 bij gebouwd. Dit omvat de uitbreiding van Geboortezorg en een nieuwe Kinder- en jeugdafdeling.

• De Kinder- en jeugdafdeling (kinderverpleegafdeling), inclusief het resterende deel van de kinderdagbehandeling die nu nog op locatie Nieuwegein aangeboden wordt.
  • Spoedzorg voor kinderen. Dit wordt nu op drie plekken op twee locaties geleverd. Hier komt een nieuwe Spoedeisende Hulp speciaal voor kinderen in Utrecht voor in de plaats.
  • Neonatale Post Intensive Care/High Care (veelal na behandeling in het Wilhelmina Kinderziekenhuis). Deze zorg is al in 2022 verhuisd naar Utrecht, maar krijgt nu een eigen afdeling met meer capaciteit.

De poli Kindergeneeskunde voor poliklinische afspraken van kinderen tot 18 jaar blijft zowel in Nieuwegein als in Utrecht en in Woerden.

Nieuwe Kinder- en jeugdafdeling

Het St. Antonius heeft de nadrukkelijke wens om meer gezinsgerichte zorg te verlenen. Hierbij staat het zieke kind samen met het gezin centraal: ouders/verzorgers zijn zoveel mogelijk bij hun kind en worden tijdens de opname van hun kind zoveel mogelijk betrokken bij de zorg voor hun kind. Dit versterkt het gezin in de zorg voor het kind en geeft meer ruimte voor gezamenlijke besluitvorming. Zo kan het gezin met een zekerder en veiliger gevoel naar huis. Het kan er bovendien aan bijdragen dat kinderen minder lang in het ziekenhuis hoeven te blijven.

Op de huidige Kinder- en jeugdafdeling in Nieuwegein doen we al aan gezinsgerichte zorg: ouders/verzorgers kunnen nu al blijven slapen (‘rooming in’) en worden betrokken bij de zorg voor hun kind (‘ouderparticipatie’).

Het grote verschil tussen de Kinder- en jeugdafdeling in Nieuwegein en de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling in Utrecht is dat in Utrecht elk kind een eigen, ruime eenpersoonskamer krijgt. Hierdoor is het nóg beter mogelijk om kind en gezin zoveel mogelijk samen te laten zijn. In Nieuwegein zijn nu ook tweepersoonskamers. Hier ontbreekt de ruimte om voldoende eenpersoonskamers te creëren.

Door de concentratie van zorg op één locatie (verplaatsing van de Kinder- en jeugdafdeling naar Utrecht en het openen van een Kinder-SEH in Utrecht) kunnen we ons personeel efficiënter inzetten. In plaats van het verdelen van personeel over twee locaties kan personeel nu op één locatie worden ingezet. Dit komt de kwaliteit van zorg ten goede.
Dit sluit ook aan bij de landelijke beweging om continuïteit van kwalitatief hoogwaardige zorg te waarborgen door zorg te concentreren. Niet alle zorg kan meer op alle locaties plaatsvinden in verband met aanschaf dure apparatuur, kwaliteitseisen op gebied van aantallen behandelingen én bovenal beschikbaar opgeleid personeel.

Wij begrijpen heel goed dat het niet altijd lukt om bij uw zieke kind te zijn. Natuurlijk zorgen de zorgprofessionals dan voor uw kind. U kunt wellicht ook een naaste vragen om even bij uw kind te blijven. Het is wel fijn als u dat aan ons doorgeeft.

Ja dat mag. Dit moet dan wel een volwassen (18+) familielid zijn.

Wij begeleiden u zo goed mogelijk bij alle zorg voor uw kind, zodat u hier zo vertrouwd mogelijk mee raakt. Mocht u bepaalde zorg/handelingen niet willen/kunnen doen, dan doen onze zorgprofessionals dat uiteraard.

Nee, op de eenpersoonskamers is ruimte voor één ouder/verzorger om te blijven slapen. Broer(s) en zus(sen) zijn overdag wel welkom tijdens de bezoektijden.

Ja, in dat geval verhuist uw kind mee naar Utrecht, tenzij uw kind met ontslag kan in de ochtend. Een dag vooraf wordt bepaald wie met de ambulance of met eigen vervoer mee gaat naar Utrecht.

Spoedzorg voor kinderen

Zoals gebruikelijk neemt u altijd eerst contact op met uw huisarts of de huisartsenpost in uw regio. Als de huisarts doorverwijst naar de spoedeisende hulp van het St. Antonius, dan verwijst hij/zij u naar onze nieuwe Spoedeisende Hulp voor kinderen op locatie Utrecht.

U neemt met een ziek kind altijd eerst contact op met uw huisarts. Of - in de avond of in het weekend - met de huisartsenpost. Als u door de huisarts wordt doorverwezen naar de spoedeisende hulp van het St. Antonius Ziekenhuis, dan gaat u inderdaad naar onze locatie in Utrecht, Leidsche Rijn.

Ja, de spoedzorg voor kinderen van het St. Antonius Ziekenhuis is niet ‘gevoelig’ voor de zogenaamde 45 minuten-norm. Dat betekent dat er door het verplaatsen van deze zorg niet méér mensen zijn die niet binnen deze norm terecht kunnen voor spoedzorg bij kinderen.

Ja dat kunt u bij de huisarts aangeven. Afhankelijk van beschikbare plaats en expertise in huis, kunt u eventueel daar terecht.