Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Jeroen Donkers

Jeroen Donkers, vrijwilliger

In het St. Antonius Ziekenhuis werken ruim 500 vrijwilligers. Zij hebben verschillende taken, waaronder het schenken van koffie en thee op de poliklinieken, het wegwijs maken van bezoekers en het ondersteunen van verpleegkundigen. De grootste groep is actief als Patiëntvervoerder. Jeroen Donkers is één van hen.

Welk jasje draag je?

“Ik draag het vrijwilligersjasje. Ik ben vrijwilliger bij de Vervoersdienst.”

Hoelang draag je het jasje al?

“Ik draag het jasje al een aantal jaar. Sinds 2010/2011, geloof ik. Ik kwam tijdens mijn werk in contact met het St. Antonius Ziekenhuis. Zo is het balletje gaan rollen.”

Wat zijn je belangrijkste taken?

“Ik werk bij de patiëntenvervoersdienst. Dat betekent dat ik patiënten in hun ziekenhuisbed of rolstoel door het ziekenhuis vervoer. Ik breng patiënten van en naar de OK, afdelingen en poliklinieken. We vervoeren bedlegerige patiënten altijd met zijn tweeën. Gaat het om ernstig zieke patiënten of patiënten vanuit bijvoorbeeld de uitslaapkamer, dan gaat ook een verpleegkundige mee.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het doen van vrijwilligerswerk in het St. Antonius Ziekenhuis geeft mij veel voldoening. Ik zie het echt als een verrijking. Daarnaast hebben we het als vrijwilligers onder elkaar ook erg gezellig. De groep op vrijdagmiddag bestaat uit 5 heren en we hebben het erg leuk met elkaar. Ook buiten het St. Antonius zien we elkaar. Een keer per maand gaan we met elkaar eten.”

Mooiste momenten?

“Het mooiste aan mijn werk vind ik de waardering die je krijgt. Van patiënten en familie, maar ook van verpleegkundigen en artsen. Vaak vervoeren we ernstig zieke patiënten en dat kan best heftig zijn. Maar het komt ook voor dat je een pas bevallen vrouw naar de röntgen brengt, die lachend van oor tot oor in haar bed ligt, zo blij dat ze is. Dan is de sfeer een stuk vrolijker en het is leuk om daar onderdeel van uit te maken.”