Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Tim Boll

tim boll

Tim Boll is medisch psycholoog in het St. Antonius. Hij helpt mensen bij het accepteren en/of verwerken van hun ziekte en behandelt patiënten met psychische klachten, zoals angst-, trauma- of stemmingsklachten. “De mooiste momenten zijn wanneer een patiënt geholpen is om zijn leven weer te kunnen leven zoals hij of zij dat wil, ondanks zijn of haar ziekte.”

Welk jasje draag je?

“Als psycholoog in het ziekenhuis kan ik mijn eigen kleren aan. Ik draag dus nooit een witte jas. Soms wel een andere jas; dat kan variëren van een colbertjasje tot een dikke winterjas (op de parkeerplaats dan).” ;)

Hoelang draag je dit jasje al?

“Psycholoog in het ziekenhuis ben ik sinds 2018. Eerder heb ik in het ziekenhuis in Nijmegen en Arnhem gewerkt. Ook heb ik in het Helen Dowling Instituut in Bilthoven gewerkt, centrum voor psycho-oncologische zorg.”

Wat zijn je belangrijkste taken?

“Als psycholoog in het ziekenhuis bieden wij zorg voor alle patiënten in het ziekenhuis die psychische klachten hebben ontwikkeld naar aanleiding van hun medische probleem of de behandeling daarvan (door bijv. een operatie of medicatie). Psychische klachten kunnen bijvoorbeeld angst-, trauma- of stemmingsklachten zijn. Maar ook zien wij mensen die moeite hebben om hun ziekte te accepteren, te verwerken of een (nieuwe) balans te vinden. Daarnaast doen wij neuropsychologisch onderzoek om problemen in de werking van de hersenen te testen, bijvoorbeeld bij dementie, Parkinson of MS.”

Wil je meer weten? Bekijk dan ook dit filmpje over medische psychologie.

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Hoe iemand zijn ziekte beleeft is wat mede bepaalt wat de kwaliteit van leven is. Het is heel mooi als het lukt om met psychologische ondersteuning deze kwaliteit van leven te verbeteren, bijvoorbeeld doordat iemand minder angstig of somber is geworden. Verder is elke behandeling uniek, wat het werken als psycholoog in het ziekenhuis heel mooi en uitdagend maakt.”

Mooiste momenten?

“De mooiste momenten blijven natuurlijk wanneer een patiënt geholpen is om zijn leven weer te kunnen leven zoals hij of zij dat wil, ondanks zijn of haar ziekte. Bijvoorbeeld mensen die door een acute aandoening zoals een hartinfarct bang zijn geworden om ver van huis te gaan weer helpen om hun wereld te vergroten. Je maakt dan mooie verhalen mee over mensen die bijvoorbeeld weer naar hun familie toe kunnen gaan. Als mensen weer kunnen genieten doen wij dat natuurlijk ook.”