Even ontsnappen aan het ziek zijn in een virtuele wereld

St. Antonius Ziekenhuis experimenteert met VR-brillen

vr-bril

Rondkijken in de Schotse natuur, een ontspanningsoefening doen of een stadswandeling maken. Patiënten van het St. Antonius Ziekenhuis kunnen op verschillende afdelingen sinds kort gebruikmaken van VR-brillen. “Zodra patiënten de bril opzetten, wanen ze zich even in een andere wereld; ver weg van het ziekenhuis. Het biedt afleiding en geeft ontspanning”, aldus Elke van Beek, namens het St. Antonius Kankercentrum, waar begin dit jaar gestart is met virtual reality-brillen.

Op de oncologieafdeling zit een man genietend in zijn stoel. Hij heeft een VR-bril op. “Ik ben in Schotland. Het is net echt. Volgens mij zie ik daar in de verte zelfs het Monster van Loch Ness”, grapt hij. Hij draait zijn hoofd naar rechts. “Hé, daar gaat een trein. Heel mooi dit!”

Patiënten kunnen kiezen uit verschillende virtuele ervaringen, zoals een spelletje of een ontspanningsoefening doen of een filmpje bekijken. “Zo is het mogelijk om animatiefilmpjes te bekijken, maar je kunt bijvoorbeeld ook een virtuele tour doen door het Rijksmuseum”, legt Van Beek uit. “Dankzij de VR-bril lijkt het net alsof je écht op die plek bent. Je ziet niet alleen een heel andere wereld om je heen, maar je hoort ook het geluid van die virtuele omgeving. Dat maakt dat je je daadwerkelijk in een andere wereld waant. Even weg van je ziekte.“

Minder angst en pijn

De programma’s die op de VR-bril staan, zijn speciaal ontwikkeld voor patiënten in het ziekenhuis. Het St. Antonius werkt hiervoor samen met SyncVR Medical. De brillen worden vooral ingezet ter ontspanning en afleiding. Van Beek: “Die afleiding zorgt er ook voor dat patiënten minder angst en pijn ervaren, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.”

Naast de oncologieafdeling wordt er ook op andere afdelingen in het ziekenhuis geëxperimenteerd met de VR-bril. Zo is kinderarts Arine Vlieger een onderzoek gestart naar bloedprikken bij kinderen op de Downpoli, terwijl ze worden afgeleid met virtual reality. Ook de afdelingen Endoscopie en Revalidatie hebben interesse in het inzetten van VR-brillen bij bepaalde behandelingen. Daarnaast denkt het ziekenhuis erover om de brillen te gebruiken bij het geven van voorlichting, zodat patiënten van tevoren precies weten én ook zelf kunnen ervaren wat een bepaalde behandeling inhoudt.

Aanvullende zorg

Virtual reality wordt in het St. Antonius gezien als complementaire zorg; oftewel aanvullende niet-medische zorg. Andere voorbeelden hiervan zijn het aanbieden van hand- en voetmassages, het Buddyhuis en de inzet van waakmaatjes. “We focussen ons niet alleen op de medische behandeling. Iemand is voor ons allereerst mens, in plaats van alleen patiënt. We vinden het daarom belangrijk om ook aandacht te hebben voor het welbevinden van de patiënt, want dat zorgt pas écht voor kwaliteit van leven.”