Massages voor patiënten in het St. Antonius

Een ontspannende hand- of voetmassage doet het ziek zijn even vergeten

voetmassage-antoniusziekenhuis_uitgesneden_beeldbank

Het St. Antonius Ziekenhuis is begin dit jaar gestart met het geven van massages. Speciaal getrainde vrijwilligers en verpleegkundigen verwennen patiënten van diverse afdelingen met een hand- of voetmassage. “Het is zeker van toegevoegde waarde voor onze patiënten”, aldus Elma Geertman, coördinator van de vrijwilligers op locatie Utrecht en betrokken bij het project. “Het vermindert angst en pijn en geeft rust.”

Het geven van hand- en voetmassages wordt in het St. Antonius gezien als complementaire zorg, oftewel aanvullende zorg. “Het is dan ook een mooie aanvulling op onze medische zorg. Het biedt echt toegevoegde waarde. Patiënten reageren allemaal heel positief.” Met het aanbieden van de massages probeert het ziekenhuis bij te dragen aan het herstel en welbevinden van de patiënt. Inmiddels zijn er zo’n tien vrijwilligers en verpleegkundigen getraind in het geven van massages.

Verwenmomentje

Gastvrouw Yvonne van Dam is een van hen. “In het begin was het wel even wat onwennig om iemand zo aan te raken. Je vraagt je af of je het wel goed doet”, bekent ze. “Maar het is fantastisch om te doen. Je kunt echt wat voor iemand betekenen. Het is een heerlijk verwenmomentje. Sommige patiënten vallen zelfs in slaap. Zo ontspannen zijn ze.”

Vandaag klopt ze aan bij Cynthia von Ende, die eerder op de dag al had laten weten graag een massage te willen. Yvonne zet haar spulletjes klaar, doet handschoenen aan, smeert deze in met olie en start de massage. Ze masseert de tenen en enkel van Von Ende los en wrijft zachtjes over de voetzool. “Lekker hoor”, vindt Von Ende. “Het is heel fijn om dankzij de massage niet met ziek zijn bezig te zijn, maar even te ontspannen.”

Voor een massage van start gaat, vindt er altijd eerst overleg plaats met de verpleegkundige. “Niet alle patiënten komen in aanmerking. We raden het bijvoorbeeld af wanneer iemand chemotherapie ondergaat. Een massage kan de opname van chemo namelijk beïnvloeden”, legt Geertman uit. Op dit moment worden er op vier afdelingen in Utrecht en Nieuwegein massages aangeboden.

Ziek zijn even vergeten

Het St. Antonius heeft de wens om dit aantal snel uit te breiden. “We willen echt doorpakken nu. Alle gastvrouwen die bij ons starten, bieden we sinds kort een cursus aan. Het geven van hand- en voetmassage moet daarmee de standaard worden in onze patiëntenzorg.” Naast het geven van massages worden er in het St. Antonius ook andere vormen van aanvullende zorg aangeboden. Zo zijn er geurstokjes om nare geuren als urine en desinfectiemiddelen tegen te gaan en wordt er naar muziek geluisterd. Net als bij hand- en voetmassages kan het angst, stress en het gevoel van pijn verminderen én soms zelfs even het ziek zijn doen vergeten.