Longfibrosepatiënten meten longfunctie vanuit huis

Zorg op afstand voor kwetsbare patiënt

ehe-vrouw-met-spirometer

Patiënten van het St. Antonius met idiopathische pulmonale fibrose (de meest voorkomende vorm van longfibrose) kunnen sinds kort thuis hun longfunctie meten. “Patiënten zijn erg blij dat ze hierdoor minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen en vanuit huis wekelijks hun metingen kunnen doorgeven”, aldus Lex Smallegoor, die als onderzoekslaborant in het St. Antonius betrokken is bij het project.

In het St. Antonius Ziekenhuis zijn bijna 40 patiënten met longfibrose die wekelijks vanuit huis hun longfunctie meten. Ze krijgen hiervoor een spirometer mee naar huis en een saturatiemeter (als zij die zelf nog niet hebben). De saturatiemeter meet de zuurstofwaarde in het bloed en een spirometer controleert de longfunctie, nadat de patiënt erin heeft geblazen. Via een speciale app worden de resultaten doorgestuurd naar het ziekenhuis, waar de metingen gecontroleerd worden.

Betrouwbaar

“Patiënten zijn allemaal erg enthousiast dat ze de metingen thuis kunnen doen”, aldus Smallegoor. “Ze zijn blij dat ze hierdoor minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen, zeker aangezien longfibrosepatiënten vanuit het hele land naar het St. Antonius komen voor controle. Helemaal prettig in coronatijd, waarin iedereen wordt opgeroepen om toch zoveel mogelijk thuis te blijven. Dit geldt zeker voor patiënten met longfibrose, wat vaak kwetsbare patiënten zijn."

Door de wekelijkse thuismetingen is een vroegtijdige signalering van problemen mogelijk. “De bevindingen zijn erg positief. Een meerderheid van de patiënten laat dezelfde uitslagen zien als bij ons in het ziekenhuis; dus een betrouwbaar resultaat.”

Zorg op afstand

De thuisspirometrie is ontwikkeld in het Erasmus MC in Rotterdam en werd tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling ook uitgerold in andere ziekenhuizen, waaronder het St. Antonius. Een mooi voorbeeld van zorg op afstand, waarbij steeds meer afspraken en behandelingen niet in het ziekenhuis, maar thuis plaatsvinden. Net als telefonische consulten, videoafspraken en thuismonitoring.

Lees meer over longfibrose en de behandeling ervan het St. Antonius Longcentrum.