Operatie heupfractuur bij kwetsbare ouderen niet langer vanzelfsprekend

Aandacht in De Volkskrant voor beleid gericht op kwaliteit van leven

Detlef van der Velde

De Volkskrant besteedt vandaag uitgebreid aandacht aan ons beleid bij heupfracturen. Bij kwetsbare ouderen is pijnbestrijding in plaats van een operatie nu een serieuze optie. Trauma-chirurg Detlef van der Velde vertelt over de keuzen die gemaakt moeten worden.

Onderzoek van arts-onderzoeker Thomas Nijdam wees uit dat vrijwel alle nabestaanden van iemand die op hoge leeftijd een heup brak, tevreden terugkijken op het palliatief traject. In plaats van een laatste levensfase in ziekenhuisomgeving met complicaties en medische drukte is er dan thuis ruimte voor contact met en afscheid van dierbaren.

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft samen met het ErasmusMC en het Amsterdam UMC 250.000 euro subsidie ontvangen om het palliatief beleid ook bij andere ziekenhuizen in Nederland onder de aandacht te brengen.

Er is ook aandacht aan besteed in de podcast van De Volkskrant

Meer weten

Lees meer over de zorg voor kwetsbare ouderen met een gebroken heup op Centrum voor Traumageriatrie.