Behandelingen & onderzoeken

Echo van het hart (echocardiografie)

Bij een echo van het hart maken we met behulp van hoogfrequente geluidsgolven afbeeldingen van het hart. Op een beeldscherm kijken we naar de bewegingen van de hartspier, de kamers, de boezems en de kleppen van het hart. Hiervan worden foto’s, filmpjes en berekeningen gemaakt.

Met de gegevens van het onderzoek krijgt de cardioloog inzicht in de werking van het hart en eventuele hartproblemen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een echocardiografist(e) en is geheel pijnloos.

Voorbereiding

Voor dit onderzoek is geen voorbereiding nodig.

Mijn Antonius-account aanmaken

Mijn Antonius is het beveiligde online patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis. Heeft u nog geen account? Dan is het handig als u er een aanmaakt. Op onze webpagina Mijn Antonius leest en ziet u hoe u dit eenvoudig doet.

Afzeggen

Bent u verhinderd voor het onderzoek? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Neem hiervoor telefonisch contact op met de afdeling of polikliniek waar het onderzoek plaatsvindt.

• U neemt op uw rug plaats op de onderzoekstafel.
  • De echocardiografist(e) brengt vervolgens 3 ECG-plakkers aan en verbindt deze met de draden.
  • Daarna vraagt de echocardiografist(e) u op uw linkerzij te draaien.
  • De echocardiografist(e) brengt contactgel aan op de geluidskop of op uw borst, dit voelt een beetje koud.
  • Vervolgens beweegt hij/zij een geluidskop over uw borst. Deze kop zendt onhoorbare geluidsgolven uit. Het geluid wordt teruggekaatst door uw hart en weer opgevangen door de geluidskop. Hierdoor ontstaat een echobeeld van uw hart (een echocardiogram).
  • De echocardiografist(e) vertelt u tijdens het onderzoek steeds wat er gaat gebeuren. Heeft u vragen? Stel deze dan gerust.

Duur onderzoek

Het onderzoek duurt gemiddeld 20 tot 30 minuten.

Nazorg

De uitslag

U krijgt de uitslag van uw behandelend arts. Als er sprake is van een acute situatie zal de echografiste de uitslag direct met de cardioloog delen, zodat deze kan bepalen welk vervolgonderzoek en/of behandeling nodig is.

Expertise en ervaring

Het St. Antonius Hartcentrum is een toonaangevend behandelcentrum voor alle vormen van hartklachten en -aandoeningen. We maken hierbij gebruik van de nieuwste behandelmethoden en –technieken. We zijn bovendien het grootste hartcentrum van Nederland en leveren kwalitatief hoogwaardige zorg tot ver buiten de regiogrenzen.
Jaarlijks voeren onze cardiologen meer dan 1000 ablaties uit. Dit maakt ons een van de grootste ablatiecentra van Nederland.
Wij maken gebruik van de meest geavanceerde apparatuur en behandelmethoden die beschikbaar zijn. Deze combinatie van expertise en moderne technologie stelt ons in staat om de beste zorg te bieden en de gezondheid van onze patiënten te verbeteren.

Lees hier meer over onze ervaring en expertise.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.

Websites

Meer informatie over hart- en vaatziekten vindt u op de volgende websites: